luni, 20 iulie 2015

O VESTE BUNA !?

Am citit cu uimire si stupefactie o stire cum rar vezi despre industria aeronautica din Romania ,
Chiar un titlu de prima pagina

Şase companii din industria aeronautică prospectează piaţa din România pentru investiţii


Industria aeronautică din România ar putea să atragă în acest an o serie de investiţii în unităţi de producţie, un număr de şase firme din domeniu fiind interesate să construiască, relocheze şi extindă fabrici în care să producă echipamente şi componente pentru această industrie de top.
„Unele companii au cumpărat deja terenuri“, spune Sorin Encuţescu, secretar de stat în Minis­terul Economiei.
Una dintre aceste com­panii este Airbus Heli­copters, care în oc­tom­brie va începe con­strucţia unei fabrici la Bra­şov în care va pro­duce elicoptere milita­re Super Puma Mk1.
În România sunt mai multe companii cu exper­ti­ză în domeniul con­struc­ţiei şi mentenanţei aero­na­ve­lor, precum Avioa­ne Cra­io­va (pro­duc­ţia de aero­na­ve şi suban­samble), IAR Braşov (compo­nente pen­tru elicoptere), Romaero Bucureşti (mentenanţă aero­nave) sau Aerostar Ba­cău (componente pentru aeronave). De altfel, gigantul ame­rican General Electric produce în Bucureşti, pe platforma Turbomecanica, piese pentru motoarele avioa­ne­lor Boeing. Dacă investiţiile anunţate de secretarul de stat s-ar realiza, ar crea, numai în sectorul aeronautic, 15.000 noi locuri de muncă, de 1,5 ori mai multe faţă de întreaga in­dustrie de apărare din România.

Ce sa intelegem din aceasta stire bomba ??


 Sa ne bucuram ? Eu personal sunt sceptic !!

In prezent industria aeronautica mai numara cca 3400 salariati .  Singurele companii care sunt competitive sunt cele private - in primul  rand  AEROSTAR, TURBOMECANICA, etc.. Sa cresti la 15000 angajati e poate doar un vis frumos.
Daca afirmatia nu ar fi facuta de un inalt functionar public poate am considera-o doar o gluma. Si ce face minunatul nostru Stat ?  Ofera terenuri ...   !??

Daca faci un mic calcul de ce investitii e nevoie pentru a genera 12 000 locuri de munca intr-o astfel de ramura, te cam dezumfli.

Cu ce devenim deodata asa competitivi ? Avem chiar asa o buna strategie incat devenim o mina de aur pentru investitorii straini in aviatie ?  Totusi oamenii politici decid  ...  !!!!

POVESTEA UNUI MIC INVESTITOR STRAIN PRIVAT

Acum cca u an m-am trezit intamplator in fata unui investitor francez, cu afaceri si in SUA,  de fapt un subcontractor de piese primare ( cele mai simple piese din structura unui avion ) al gigantului AIRBUS.
Omul avea o problema simpla. Dorea sa-si creasca profitul micsorand costurile de productie . In Franta , cu toate darile la stat , il costa cca 3000  euro/luna/salariat /luna forta de munca. Teoretic, in Romania costul ar fi fost redus la 1000 euro.
Totul pare frumos pe hartie. Ca sa organizezi astfel de productie nu ai nevoie de investitii mari si nici de muncitori foarte bine pregatiti tehnic.  Romania parea o tinta perfecta.
Investitorul, sfatuit de colegi cu experienta in afaceri cu Romania , mi-a spus ca vrea o hala in Bucuresti sau Brasov.
Atunci au aparut problemele : in Bucuresti e ff greu sa gasesti muncitori profilati pentru productie. Ramanea Brasovul si omul nostru era f optimist,  pana cand a calatorit cu masina catre Brasov. Nu are rost sa comentez, dar reuzltatul a fost clar : PLEC IN POLONIA . Nu aveti autostrada catre Brasov si nici aeroport  acolo.   ..  PA !!


SI ACUM POVESTEA UNUI STAT PUTERNIC .. CARE A STIUT CE VREA -  COREEA DE SUD

In 1994 am avut ocazia la Targul International de la Singapore, unde spre mandria noastra IAR -ul 99 zbura in showul zilnic al expozitiei , sa am un contact direct cu industria aeronautica din Coreea de Sud.
Era ceva uimitor sa vezi reclama facuta de Hyundai Aerospace , alaturi de Daewoo si Samsung :
Avem o forta de munca de 700 tehnicieni  SI MUNCITORI , selectati dupa urmatoarele criterii :
    - selectati conform unor crietrii profesionale de nivel international  

SI ACUM .. SURPRIZA   - alte criterii :

- alergare 20 km
- inot in apa cu gheata
- alergare pe munte cu zapada de 1 m
- teste ciclice de verificare a rezistentei psihice limita 

REZULTATUL  - TOP INTENATIONAL QUALITY    De ce ?  Fiindca isi permit !  NU  E SF !!    ORICUM VALOREAZA MAI MULT DECAT ORICE TEREN INTR-O ECONOMIE GLOBALA   !!

SI NU GLUMEAU   - Au inceput sa realizeze subcontracte pentru cele mai mari companii de aviatie 

Eram uimiti si nu intelegeam ce fac oamenii astia .

Tot spre uimirea mea, dupa intoarcerea din Singapore , am constatat surprins  cum cativa piloti Sud Coreeni au fost invitati de Mapn sa zboare cca o luna cu IAR 99 in Romania.  Oricum nu erau potentiali clienti .... 

CE ISI DOREA COREEA ?

Sa aiba in 20 de ani propriul program de aviatie, cu un produs proiectat si realizat 100 % in Coreea.

Le Voila !



Au pornit cu subcontractare piese simple, apoi subansamble, realizare de avioane si elicoptere sub licenta , dar au avut ca scop sa fie intre primii 10 producatori din lume si cel mai important, sa aiba propriul produs competitiv.

Si iata programul lor pentru viitor ADRESAT POLITICIENIOR  . POATE INTELEG SI POLITICIENII NOSTRI CEVA !!!

În primul rând, trebuie să fie recunoscuta valoarea industriei aeronautice nu doar cu scopul de valoare economică, dar si ca dimensiunea de securitate națională. Dacă au fost luate în considerare numai valoarea economică și investițiile, acțiunea directă guvernamentală nu ar fi necesara imediat.
- In al doilea rand este necesar sa se recunoasca faptul ca industria aeronautica aduce beneficii de prestigiu national. O evaluare generala nu poate fi limitata la criteriul strict economic.

- In al treilea rand , promovarea industriei aeronautice trebuie facuta in stransa legatura cu alte ramuri industriale, avand ca prioritate atingerea capacitatilor de proiectare si fabricare de aeronave


Pare un program politic simplu . Simplitatea este geniala .

Unde eram noi cand ei au inceput ? Proiectasem deja IAR 93, IAR 99, lucrasem la IAR 95 si IAR 705 . Proiectam si construiam . Pe urma ne-am oprit, ne-am poticnit si ratacit complet .
Sincer vorbim e doar o problema de management politic , nu de capacitate de inginerie sau productie . Asa cred eu cel putin !!!

Apropos :
In Craiova anilor '80 era o mare smecherie sa lucrezi la Oltcit si cu ceva pile si spaga sa fii trimis la Citroen pentru ceva luni de specializare cu salariu de Franta . In anii '90 in aceeasi fabrica se dadea spaga sa nu fi trimis in Coreea la fabrica mama Daewoo ( se muncea  din greu acolo) ,
Vremurile se schimba oricum...


Acum ne bucuram ca unii vin sa investeaca in aviatie. Doamne ajuta !!!!!!!




















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu