vineri, 1 aprilie 2016

FLY LOW , FLY FAST, TURN LEFT un motto celebru la RENO AIR RACES




Viteze de peste 500 mph , altitudini intre 50 si 250  picioare fata de sol , viraje stranse  la 4 g toate pe stanga (sens antiorar).
Manete de gaze impinse la maximum , motoare urland supraturate.
 Avioane  ce se urmaresc  unul in coada celuilalt, zburand cand mai sus  sau mai jos , incercand sa se depaseasca permanent  pe interior sau exterior .
Căldură, turbulență, adrenalina , maydays  si aterizări fortate fara motor (deadstick landings)
 Este această o scena de luptă aeriană ?
 Nu.
 Este cel mai rapid sport cu motor,  intrecere aeriana pe circuit in jurul pilonilor.
Aceasta este o scena tipica la RENO AIR RACES,
 Este, după cum spune Bill Destefani,  - unul din cei mai celebri piloti participanti la  aceste curse : "A merge la război fără a trage cu munitie". Dar este mai mult decât atât. Un astfel de concurs  cu avioane , este  un spectacol plin de culoare, care incanta concurenții și fanii deopotrivă; un amestec inedit de trecut și prezent : avioane modificate, vechi de peste 50 de ani, veterane din al  doilea război mondial in clasa Unlimited - în valoare fiecare cel puțin un milion de dolari – ies la  rampa alaturi de avioane din material compozit  hi-tech construite din kituri in clasa Sport.  Trainerele din al doilea război mondial din clasa T-6 asigură un contrast puternic cu Formula Agile One și mai lentele biplane.
Toți se aduna  în fiecare septembrie în deșert  la Stead Field, aflat  la nord de Reno,  pentru a participa la National Championship Air Races, cel mai important eveniment al curselor aeriene in acest moment in fata a circa 150 000 spectatori.
 Într-o lume din ce în ce mai reglementată , cursele de avioane  aproape par  a fi  un anacronism. Faptul că totusi  exista in noul  mileniu este, pe de o parte, surprinzătoare, pe de altă parte,  este continuarea traditiilor unui sport nascut  încă de la începuturile aviației. Prima cursă  cu zbor in circuit cu piloni  a avut loc în Rheims, Franța, în 1909.
De atunci cursele aeriene au continuat  întrerupte doar de război și câteva perioade  scurte de inactivitate. Reno este un eveniment, o reuniune de familie a entuziaștilor și o petrecere gigant. Reno este o celebrare a energiei și vitalitatii aviației, conform  susținătorilor săi sau un afișaj al decadenței și risipei inutile dupa afirmatiile  criticilor săi. În primul rând, cu toate acestea, este vorba de curse.
Cu totii ne amimtim de Aurel Vlaicu si anul 1911 cand construiește un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câștigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern, Austria. Concursul a reunit între 23 și 30 iunie 1912, 40 piloți din 7 țări, dintre care 17 din Austro-Ungaria, 7 germani, 12 francezi printre care si Roland Gaross cel mai renumit pilot al vremii, un rus, un belgian, un persan și românul Vlaicu.
 Zboara cât de repede poți ! Impingeti avionul  la limita!  Invinge-ti concurentii!
 În vederea realizării acestor obiective, sunt cheltuite sume  mari de bani, timp și efort . O echipă de top în clasa Unlimited  trebuie sa cheltuie chiar mai mult de 100.000 $ pentru a se pregati pentru competitie si un efort sustinut de cel putin 6 luni de munca .
Probleme de logistica, mult, mult ego, si desigur mult pericol.  Recompensele nu sunt pe masura . Chiar daca o echipa castiga la clasa Unlimited , probabil ca isi recupereaza mai putin de jumatate din banii cheltuiti .
Pentru cei care nu castiga sau pe deasupra au ghinionul sa distruga un motor, o elice sau sa isi "sifoneze" avionul , nu se mai recupereaza nimic , indiferent de clasa la care concureaza.
Ce ii impinge pe acesti oameni sa faca aceste eforturi uriase si sa isi asume asemenea riscuri ? Greu de tras o concluzie unica, dar cred ca pasiunea pentru aviatie si dorinta umana de a-ti depasi limitele sunt cateva din motivatiile predominante.
Pentru noi „europenii” e poate mai greu sa intelegem acest sport, probabil neavand experienta trairilor ca spectatori la NASCAR,  wrestling sau nefiind mari pasionati de hot rods, muscle cars, choppers si dragsters.
Poate nu suntem asa iubitori de Coca Cola sau hamburgeri , dar, cum ziceau stramosii nostri latini ,  .. degustibus non disputandum est.

AIR RACES RENO au debutat in 1964 si din nefericire 19 piloti si-au pierdut viata in competitie, cel mai grav accident  a avut loc in 2011 si a dus la pierderea vietii a 10 spectatori si ranirea a inca 69.

Circuitul consta in zborul la altitudini cuprinse intre 50 si 250 picioare in jurul a 9 piloni, lungimea fiecarui tur fiind specifica pentru clasa sa.  


Asa arata pilonii :


Acestea sunt clasele de avioane ce concureaza :

·        Unlimited – clasa deschisa pentru orice avion cu piston cu masa gol sub 4500 pounds. In general sunt avioane din WWII serie sau modificate ca :  P 51 Mustang, F-8F Bearcat, Hawker Sea Fury. Viteze pana la 500 mph. Tur de 8.08 mile
·        T-6 TEXAN -  sunt avioane de serie T 6 (construite incepand cu 1935, dotate  cu motor de 600 cp  Viteze de 230 mph pe un circuit de 5.06 mile )
·    BIPLANE  - aceasta clasa este reprezentata de avioane mici, biplane cum ar fi Pitts Special, Mong, Smith Miniplane , circuitul are 3.18 mile iar vitezele  depasesc 200 mph
·  FORMULA ONE -  toate avioanele sunt propulsate de acelasi motor Continental O- 200 dezvoltand 100 cp. Viteza maxima este de aproape 250 mph, Este varianta “economica” de participare.  Circuitul are 3.18 mile.   
·       SPORT   - avioane noi si innovative construite din kit-uri. Viteze pana la 350 mph si cu o lungime a circuitului  de 6.37 mile . Necesita certificare FAA
·        SUPER SPORT  avioane sport modificate
·   JET - clasa jet a fost inaugurata in 2002 si poate concura orice avion cu reactive fara postcombustie cu aripa in sageata cu unghi  mai mic de 15 grade. In principal, L-39 este concurentul vedeta.  Viteze peste 500 mph.
         Se zboara in calificari si apoi in serii de cate 5-7 avioane efectuand cate 5-8 tururi . La fiecare pilon exista un arbitru care semnaleaza orice trecere pe „scurtatura”.  Cei mai buni se califica mai departe si zboara in finale la categoriile  gold, silver si bronz pentru fiecare clasa. Cursele se desfasoara pe perioada a 5 zile. Participa si echipe de acrobatie in airshow. In 2016 vor participa Blue Angels. De obicei zboara si formatia de L 39 Breitling.

Asa se vede si se aude :



Asa se vede din carlinga unui P 51 Mustang , chiar cu o pana de motor:




Acesta este campionul la clasa unlimited gold 2014 , un P 51 Mustang construit in 1944 si care in decursul lungii sale cariere a suferit nu mai putin de 3 accidente inainte de a deveni avion de curse.. Acum zboara cu peste 500 mile pe ora cu numele de VOODOO



Poate un fapt mai putin cunoscut la noi , un avion tip YAK 3U R 2000 ( un YAK 11 modificat, cu motor Pratt&Whitney de 1750 cp si elice Hamilton) , construit de Avioane Craiova in 2005 ,zboara din 2006 la cursele de la Reno la clasa Unlimited, obtinand cea mai buna pozitie locul intai categoria silver in 2012, cu viteza de aproape 400 mph sub denumirea de "STEADFAST"



R-2000 powered Yak3U "Steadfast" followed by the R-2800 powered Sea-Fury "Argonaut", the Centaurus powered Sea-Fury Race 924, Grumman Tigercat "Here Kitty Kitty" and the two P51D Mustangs "The Rebel" and Lady Jo".

Cu acest avion , in 2005 , Wiliam Whiteside a stabilit un record mondial de viteza la clasa sub 3000 kg, atingand viteza de 655 km/h (405m/h). In prezent detine 9 recorduri mondiale la clasa sa

Aici este inregistrarea realizarii recordului de viteza la clasa sa :



In perioada '92- '94, Avioane Craiova a realizat 6 avioane replica ale avionului rusesc YAK 11 pe baza unui proiect propriu , realizat prin releveul unui avion aflat la Muzeul Militar,  inclusiv toata pregatirea de fabricatie. Proiectul a fost oprit in 1995 din niste motive obscure si greu de inteles. In 2005 s-au mai  realizat inca doua aparate , iar in 2011 au fost restaurate alte doua.

Avionul "Steadfast"  a fost vandut de Wiliam Whiteside apoi in Australia ,(vezi siteul echipei  http://teamsteadfast.com.au/ ),  unde participa la showuri aeriene , avand urmatoarea prezentare :



                         


VH-YOV / N46463 / 33 Avioane Craiova Yak-3U-R2000 (MSN 001-3/2005) named ‘Steadfast’, owned by Eastern Fighters Pty Ltd, at Jandakot Airport – Australia Day, Mon 26 Jan 2015
Though based on the World War Two Yakovlev Yak-3U, this example is based on a Yak-11 airframe and was built in Romania in 2005, powered by a Pratt and Whitney R-2000 radial engine. It was registered N46463 to William E Whiteside, in California in 2005, and was used in the Reno Air Races with the name ‘Steadfast’.
In 2011 it broke the 3K World Speed Record at Wendover, Utah in the USA travelling at a speed of 416.02 mph (670 kph). You can watch a video of this event here http://vimeo.com/30833749
In late 2013, it was shipped to Australia and has been under rebuild in the AeroJacks hangar since November 2013. It was registered in Australia on 24 December 2013 as VH-YOV, but still carries its US registration. 

Interesant este faptul ca avionul are in denumire si "Avioane Craiova".
Are parte de multa publicitate in Australia :



Noua echipa australiana, va participa in septembrie 2016 la Reno , avand ca tinta depasirea vitezei de 400 mile/h in circuit si castigarea categoriei silver unlimited.
Nu putem decat sa le uram succes la Reno acestor oameni minunati si masinii lor zburatoare fabricate in Romania.

FLY LOW, FLY FAST, TURN LEFT !!









\








Un comentariu:

  1. Si ce ammai tras dupa ...la Curtea de Sconcsi! Iti amintesti Vinerea pastelui din 1994 si pe trogloditul acela de ...procuror financiar?

    RăspundețiȘtergere