vineri, 19 august 2016

PRIVATIZAREA RAZBOIULUI




De curand a aparut un raport oficial cu listele contractantilor privati ai fortelor armate  SUA in Irak si Afganistan.
In general in mass media se face o mare confuzie intre contractantii civili, cei angajati pentru logistica, constructii, asistenta tehnica, medicala, translatori  etc., absolut necesari pentru orice armata si contractantii  de gen militar, in general folositi pentru paza, training sau alte operatiuni ”delicate”.
Acestia sunt departe de a fi civili, majoritatea avand o buna pregatire militara si experienta de obicei dobandita in fortele speciale din intreaga lume.
La cesti tip de contractanti privati ma voi referi in continuare.
In anexele de mai jos sunt prezentate cifrele oficiale. americane.

In multe din  razboaiele omenirii s-au folosit  luptatorii privati.
Cuvântul "mercenar" provine din latinul merces ( "salariu" sau "plată"); astăzi acest cuvant conotează ticăloșia, triădarea și crima. Nu a fost întotdeauna așa. Meseria de  mercenar a fost odată considerata una onesta deși  sângeroasa. Angajarea de mercenari pentru a lupta in războaie a fost o rutină de-a lungul istoriei militare: incepand cu regele sumerian Shulgi  din Ur (2094-2047 î.Hr.),  armata lui Xenofon (discipol al lui Socrate) de mercenari greci cunoscuta sub numele de „Cei zece mii” (401-399 î.Hr.) , armatele de mercenari ai  Cartaginei în războaiele punice împotriva Romei (264-146 î.Hr.), inclusiv armata de șaizeci de mii de soldați a lui Hannibal, care a adus elefanți peste Alpi pentru a ataca Roma, de la nord. Roma a angajat în mod regulat mercenari. Tot  mercenarii au fost folositi uzual în războaiele din Evul Mediu european. De fapt, ei au fost numiți condottieri sau "contractori", și s-au format in acele vremuri companii multinaționale, denumite "societăți libere". Forță militară privată a fost norma, mai degrabă decât excepția în istoria militară, iar numai in ultimii trei sute de ani, armatele naționale mari au inlocuit luptele duse de mercenari. Se pare ca nici Moldova si Tara Romaneasca nu au fost de fapt exceptii.
Statele au cooperat treptat pentru a scoate în afara legii  mercenarii.
Prin  protocolul  din  1977 incheiat ca amendament al Convențiile de la Geneva  privind legile razboiului . articolul 47  prevede definiția internațională cea mai larg acceptată a unui mercenar, deși nu e aprobata de către unele țări, inclusiv de Statele Unite ale Americii.
47. Mercenari
1. Un mercenar nu are dreptul de a fi considerat  combatant sau   prizonier de război
2. Un mercenar este orice persoană care:
(A) este în mod special recrutat pe plan local sau în străinătate, în scopul de a lupta într-un conflict armat;
(B) ia parte directă în ostilități;
(C) este motivat să ia parte la ostilitati din dorința de câștig privat și, de fapt, fiindu-i promise , de către, sau în numele unei părți din conflict, compensații materiale în mod substanțial mai mari decât cele promise sau plătite combatanților cu  ranguri și funcții similare în forțele armate ale acestei părți;
(D) nu este de nationalitatea unei părți din conflict și nici rezident al teritoriului controlat de o parte la conflict;
(E) nu este un membru al forțelor armate ale unei părți la conflict; și
(F) nu a fost trimis de către un stat care nu este o parte la conflict in serviciu oficial ca membru al forțelor sale armate.

De ce  SUA, cu cea mai puternica forta  militara din lume, are nevoie de antreprenori privati?
Rapunsul consta in faptul ca fortele armate americane nu au avut suficienti voluntari pentru a sustine razboaie lungi ca cele din Irak si Afganistan
Desigur pentru politicienii care conduc orice tara aflata in razboi, este mai usor sa prezinti ca nu ai pierderi de soldati. Mercenarii nu se contorizeaza , fiindca lucreaza sub contract.
Legile lui Murphy  spun ca oricum esti totdeauna inainte de alegeri si  de fapt nu da bine la Tv sa vezi sicrie acoperite cu drapelul tarii coborate din avioanele ce se intorc din zona de conflict.
Companiile militare private sunt la fel ca orice altă corporație multinațională, recrutează la nivel global : Mexic, Ghana, Australia, Canada, Africa de Sud, Peru, Columbia,  și așa mai departe. De asemenea, ei plătesc angajatilor  salarii diferite. La fel ca și industria manufacturiera din întreaga lume, industria militară privată caută forță de muncă ieftină pentru a-si maximiza profiturile. Un angajat din America de Sud este platit cu doar 1000 $/luna de exemplu, probabil cei din Africa si mai putin.
 Angajarea companiilor militare private nu  mai este un fapt izolat. Acum, că SUA a încetat angajarea unui număr mare de contractori privati din Irak și Afganistan, această industrie de multe miliarde de dolari cauta clienti noi. În consecință, piața se extinde, in functie de  cerere si oferta.
 Numai anul trecut, mercenarii au apărut în mai multe zone  de luptă: Emiratele Arabe Unite i-au angajat să lupte în Yemen, Nigeria i-a angajat pentru a-l învinge pe Boko Haram, Putin i-a angajat să lupte în estul Ucrainei;  luptă în Siria, Irak, Afganistan si in Somalia platiti de armatori contra piratilor de ocazie . Utilizarea intensă de catre  SUA  a acestui gen de  de contractori militari, a dus la  cresterea  numărului lor și, de asemenea, de facto, a  legitimat utilizarea acestora.  Acum si aceasta industrie este în curs de globalizare .
Oricum toata aceasta evolutie este foarte periculoasa pentru democratie, nefiind decat o mare minciuna si ipocrizie. Acum ce sa mai vorbim , caci daca ne uitam in istorie chiar Vaticanul folosea mercenari.
O astfel de industrie care lucreaza in mod logic doar pentru profit , trebuie sa isi faca marketing, PR si sa incerce sa isi extinda piata.
Sa ne uitam doar la celebra serie de filme The Expandables , care fascineaza publicul din toata lumea, acesti eroi fiind exemple, culmea pozitive,  pentru tinerii de pretudindeni.


În cazul în care SUA ar reglementa această industrie restrictiv, industria s-ar muta off-shore, dincolo de raza de acțiune a autorităților de reglementare. Mai rău, nu există legi internaționale solide pentru a controla  această industrie. Chiar dacă a existat un protocol  la Geneva privind acest subiect, ar fi dificil de aplicat. De exemplu, cine ii va aresta pe mercenari in teatrele de lupta ? Trimiti politia in Yemen sa-i caute si sa-i aresteze ?
Ca o consecinta, a aparut si o organizatie a acestor societati militare private – ICOCa – cu sediul in Elvetia, tara de mercenari cu traditie, care isi propune sa stabileasca un cod de conduita, o alta culme a ipocriziei .
Conflictele de astăzi sunt lupte ce includ o gamă incomodă de motive care impletesc interesele naționale, politice,  comerciale si private.

Sa speram ca odata cu micsorarea evidenta a puterii militare a multor natiuni stat mai mici, interesele marilor puteri nu vor scapa de sub control aceste forte obscure, care in mod evident nu pot dori decat escaladarea conflictelor armate pentru motive legate de profit.


Surse :

http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/R44116.pdf
 https://en.wikipedia.org/wiki/Mercenary


Table 2. U.S. Armed Forces and Private Security Contractor Personnel in

Afghanistan

(Q2 FY2008-Q3 FY2016)




Foreign and Host


Total Private
U.S. National
Country National

U.S. Armed
Security
Private Security
Private Security

Forces
Contractorsa
Contractors
Contractors
Q2 FY2008
28,650
6,982
167
6,815
Q3 FY2008
33,902
3,537
5
3,532
Q4 FY2008
33,450
3,847
9
3,838
Q1 FY2009
32,500
3,689
15
3,674
Q2 FY2009
38,350
4,373
17
4,356
Q3 FY2009
55,100
5,198
19
5,179
Q4 FY2009
62,300
11,423
76
11,347
Q1 FY2010
69,000
14,439
114
14,325
Q2 FY2010
79,100
16,733
140
16,593
Q3 FY2010
93,800
17,932
152
17,780
Q4 FY2010
96,600
18,869
197
18,672
Q1 FY2011
96,900
18,919
250
18,669
Q2 FY2011
99,800
18,971
250
18,721
Q3 FY2011
98,900
15,305
693
14,612
Q4 FY2011
98,200
21,544
603
20,941
Q1 FY2012
94,100
20,375
570
19,805
Q2 FY2012
88,200
26,612
519
26,093
Q3 FY2012
85,600
28,686
480
28,206
Q4 FY2012
76,500
18,914
2,014
16,850
Q1 FY2013
65,800
19,414
2,094
17,320
Q2 FY2013
65,700
17,993
1,378
16,615
Q3 FY2013
61,300
16,218
873
15,345
Q4 FY2013
55,800
14,056
844
13,212

Q1 FY2014
43,300
11,332
1,007
10,325
Q2 FY2014
33,200
5,591
641
4,950
Q3 FY2014
31,400
3,177
424
2,753
Q4 FY2014
27,800
2,472
252
2,220
Q1 FY2015
10,600
1,511
317
1,194
Q2 FY2015
9,100
1,525
398
1,127
Q3 FY2015
9,060
1,779
421
1,358
Q4 FY2015
9,100
1,655
312
1,343
Q1 FY2016
8,930
1,083
176
907
Q2 FY2016
8,730
872
125
747
Q3 FY2016
Not Yet Available
1,022
174
848


Table 4. U.S. Armed Forces and Private Security Contractors in Iraq

(Q1 FY2008-Q4 FY2013)




Foreign and Host


Total Private
U.S. National
Country National

U.S. Armed
Security
Private Security
Private Security

Forces
Contractorsa
Contractors
Contractors
Q1 FY2008
161,783
9,952
830
9,122
Q2 FY2008
159,700
7,259
515
6,744
Q3 FY2008
153,300
7,704
1,540
6,164
Q4 FY2008
146,900
10,446
886b
9,560
Q1 FY2009
148,500
9,218
727b
8,436
Q2 FY2009
141,300
12,942
681
12,261
Q3 FY2009
134,500
15,279
802
14,477
Q4 FY2009
129,200
12,684
670
12,014
Q1 FY2010
114,300
11,095
776
10,319
Q2 FY2010
95,900
11,610
1,081
10,529
Q3 FY2010
88,320
11,413
1,030
10,383
Q4 FY2010
48,410
11,628
1,017
10,611
Q1 FY2011
47,305
8,327
791
7,536
Q2 FY2011
45,660
9,207
917
8,290
Q3 FY2011
46,010
10,414
935
9,479
Q4 FY2011
44,755
9,554
844
8,710
Q1 FY2012
11,445
8,995
751
8,244
Q2 FY2012
3,577
288
3,289
Q3 FY2012
2,407
116
2,291
Q4 FY2012
2,116
102
2,014
Q1 FY2013
2,281
235
2,046
Q2 FY2013
2,359
259
2,100
Q3 FY2013
2,148
217
1,931

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu