marți, 13 decembrie 2016

AIR FORCE (TRUMP) ONE



Air Force One este mai mult decat indicativul avionului prezidential american, este  un simbol al puterii politice si militare ale SUA, fiind considerat o "Casa Alba " zburatoare.
Cele doua Boeing 747 varianta VC 25 au deservit patru presedinti incepand cu 1990.
Sunt dotate cu sisteme complexe de comunicatii, bruiaj si auto-aparare.

 

Noul ales presedinte Trump a facut cateva afirmatii uimitoare pentru multi, referitoare la achizitia urmatoarelor avioane prezidentiale.
In stilul preferat , adica pe Twitter, Trump a scris ca suma de 4 mld $ pentru doua avioane i se pare mult prea mare.
Cele doua avioane noi ar urma sa le inlocuiasca pe cele existente in 2020, respectiv 2024 , adica dupa 30 de ani in serviciu.
Cifra pare intr-adevar mare . Pana acum s-au platit lui Boeing 170 mil $ reprezentand studii pentru viitorul proiect. USAF sustine ca a alocat un buget total de 3.2 mld $ , estimat sa creaca pana la 4 mld.$
Costul de operare este si el imens de 180 000 - 200 000 $/ora de zbor.
Domnul Trump are in proprietate personala un Boeing 757 (Trump One), un avion VIP super luxos amenajat pe gustul sau si care a costat sh 100 mil $, avand un cost de operare de 8 000 $/ora.
Deci omul se pricepe.


Cei de la Boeing au replicat , sustinand ca pretul mare sa datoreaza dotarilor speciale cerute de USAF. Pretul unui B 747 -8 , varianta de baza  pentru viitoarele Air Force One este in jur de 380 mil $ fiecare.
Pentru Boeing ingrijorarea mai mare vine de la o eventuala racire a relatiilor cu China, in special dupa convorbirea lui Trump cu presedintele Taiwanului . Peste un sfert din B 737 aflate in productie au destinatie clienti din China. In plus Boeing a infiintat in 2015 o fabrica joint venture cu chinezii pentru montarea interioarelor si finisarea exterioara a B 737,
China va cheltui circa 1000 mld $ in viitor pentru achizitia a 6800 avioane de transport.

Un program la fel de controversat s-a derulat si pentru Marines Ones - elicopterele prezidentiale.
Lockheed Martin  a avut in derulare un contract pentru 28 elicoptere , acesta fiind anulat in 2009 dupa cheltuirea a 3.1 mld $, anulare datorata cresterii costului total de la 6.1 mld $ la 13 mld $. Obama l-a considerat   un proces de achizitie scapat de sub control.

In 2014 , Pentagonul a incercat din nou sa achizitioneze elicoptere, acordand un contract de 1.24 mld $ firmei Sikorsky , care intre timp a fost cumparata de LM. Se reia povestea.

Trump a criticat dur si programul F 35 , afirmand ca are costuri enorme.
Este greu de estimat efectul mesajelor sale pe Twitter , mai ales acum cand Pentagonul a semnat un contract de achizitie a 57 F 35 la pretul de 6.1 mld $ si este in negociere un alt lot de 100 aparate la un pret total de 7 mld $.
Daca acest contract nu va fi semnat pana pe 20 ianuarie, cand Trump isi va prelua prerogativele de presedinte, atunci va putea actiona direct in negocieri si vom vedea rezultatele.

Oricum , toate aceste mesaje au afectat negativ actiunile la bursa ale companiilor producatoare.

Un alt subiect abordat de Trump este de interdictia pentru ofiterii care lucreaza la Pentagon in achizitii, de a ocupa dupa retragere posturi in companii care livreaza armament. E vorba de lobby.

Mi-a placut un comentariu  de la BBC, legat de teoria hoasului :
"hai sa aruncam totul in aer si sa vedem unde aterizeaza - nu poate fi mai rau decat atat".
Eu sper ca e doar umor englezesc .

PS.
In Romania au existat doua avioane Boeing 707 -320 in varianta prezidentiala , inmatriculate ca YR-ABB in 1974 si YR-ABD in 1979, ambele fiind operate de armata.
Ultimul a fost construit  de Boeing din fabrica in varianta VIP, avand totodata si un sistem de comunicatii secretizate , pe langa celelte dotari, respectiv doua dormitoare, cabina de dus, un mic spatiu de conferinte si 50-60 locuri standard. Au fost folosite de Ceausescu pana in 1989 .
Am avut intamplator dupa '90 sansa sa zbor cu acesta de la Bucuresti la Santa Barbara, unde i s-au facut imbunatatiri la motoare pentru reducerea nivelului de zgomot.
Un avion superb, care avea doar 2500 ore de zbor.
Din nefericire a fost distrus in 1991 , cand la o aterizare pe Otopeni a lovit pista cu planul stang care a ars impreuna cu doua motoare.
Celalat , a fost folosit inclusiv de Basescu , pana cand in 2012 a fost vandut unei firme americane si transformat in avion cisterna.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu