luni, 20 februarie 2017

Scandal cu avioane COIN



Departamentul de stat al SUA a aprobat pe data de 19 ianuarie 2017 vanzarea de 12 avioane AIR TRACTOR AT 802L si doua avioane de antrenament AT 504, impreuna cu pachetul de armament, suport tehnic si program management, catre Kenya. Valoarea contractului este de 418 mil $ , furnizor fiind L-3 Communication Divizia de integrare platorme aviatie din Waco Texas. 
Avioanele urmeaza sa fie folosite de Kenya  un partener SUA in regiune, pentru a desfasura operatiuni contra gruparii jihadiste  al-Shabaab si de a participa la AMISOM   (Misiunea Uniunii Africane de mentinere a pacii in Somalia).


Vanzarea avioanelor ar trebui sa se faca prin sistemul Foreign Military sales (FMS), adica nu de la furnizorul direct , ci de la Defense Security Cooperation Agency (DSCA) . 
Intru-cat vanzarea trebuie sa fie aprobata si de Congres , congresmanul Ted Budd , ce reprezinta Carolina de Nord , a introdus o motiune in Camera Reprezentantilor cerand stoparea contractarii si efectuarea unei anchete de catre Government Accountability Office (GAO), pentru suspiciunea de frauda, concurenta neloiala, Ce s-a intamplat de fapt :
- pana in prezent , singura firma care a vandut avioane de acest tip , a fost IOMAX  o companie mica , propietar fiind un veteran de razboi din Carolina de Nord si care a exporta 48 avioane in UAE, Iordania si Egipt.
- avioanele produse de IOMAX, in diverse configuratii , sunt produse pe baza structurii avionului AT 802, produs de AIR TRACTOR, pentru stropit in agricultura saau stingerea incendiilor : avioanele IOMAX au fost destinate supravegherii granitelor IRS - AT 802i si AT 802 varianta COIN - AT 802 U 
- intre timp. IOMAX a lansat varainata Block 3 . care are la baza avionul Trush 550 G , tot un avion agricol , denumind noul aparat Arhangel
- firma L-3 Communication , cu o valoare la bursa de peste 13 mld $, a furnizat catre Iomax sistemul de senzori WESCAM MX 15  . In acelasi timo,L-3 are si o divizie de integrare, care probabil poate produce avionul oferit pentru Kenya - AT 802L 
Scandalul a pornit de fpat de la valoarea vanzarii de 418 mil $, in conditiile in care IOMX sustine ca poate livra cele 12 avioane,armamentul ,trainingul  la un pret cu 283 mil $ mai mic, respectiv 180 mil $ in total , ceea ce este o diferenta
- unii comentatori sugereaza ca de fapt Kenya aconfundat AT 802U cu AT 802L
Lasand la o parte scandalul care probabil va mai dura si tinand cont ca deocamdata nu s-a convenit nici un contract, sa privim la acest avion care pare a fi foarte util in IRS si COIN.


ARCHANGEL

Cracteristici tehnice :
- tandem dual control
- anvergura  17.4 m
- lungime         11 m
- inaltime        3.8 m
- motor turboprop PT6A-67F de 1600 CP
- masa maxima decolare  6 300 kg
- 6 puncte acrosaj aripa + un pod central. Sarcina max 2200 kg
- viteza croaziera cu acrosaje 330 km/h, vit. max 400 km/h
- altitudine maxima 8 000 m
- autonomie de zbor 10.4 ore 
Cabina nu este presurizata si nu are scaune de catapultare.
Cabina are blindaj contra arme usoare. Sunt blindate motorul si rezervoarele.
Avionica aflata in cele doua cabine este impresionanta pentru un avion de acest tip :


Echipamente : HUD, Hotas, Flight Maps, pilot automat cu FMS, INS, Air Data computer, WAAS GPS, video play back, compatible NVIS,

                                                    Pod central

            1. EO/IR/LRF/LDISR and targeting                           
            2. Full video data link                                                    
            3. Common missile warning sistem                          
            4. Radar warning  receiver
            5. SAR/MTI/MTT Radar
            6. Weapon data link
            7. A-A UAV Command&control

                                                                      Armament

Dual ejection rack 


Dual rail launcher

     

HELLFIRE AGM 114 - max 12 






 

GBU -12 LASER GUIDED MK 82 max 6 

UMTAS AGM LASER GUIDED MISSILE   antitanc (Turcia) max 12



Pretul unui avion este 6-13 mil $ in functie de inarmare, iar costul orei de zbor este de 400$.
Pare un pic ciudat sa vezi un avion agricol cu o asemenea avionica, inclusiv HUD,INS, radar SAR MTI,  bombe si rachete ghidate laser sau contramasuri chaff&flares. Se considera ca poate concura unele elicoptere sau UAV-uri pentru misiuni COIN in zone fara un sistem AA performant.

Scandalul ne arata inca odata influenta politicului in vanzarile de armament si in inzestrare.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu