joi, 10 mai 2018

Sisteme de ochire in aviatie (IV)

Helmet mounted display (HMD)

  HMD este un sistem de afisare a informatiilor necesare pilotului, pe un display format de viziera castii de zbor. In principiu, datele afisate sunt similare cu cele folosite pe  un head up display.
Sistemul are un avantaj unic, fata de sistemele anterioare : in loc sa indrepti avionul catre tinta, acum este suficient sa indrepti doar capul in acea directie, care devine linia de vizare, decizi ce rachete sa folosesti si tragi. 
Aceasta functie poate constitui diferenta ce duce la victorie in luptele aeriene, fiind folosita in combinatie cu rachetele AA disponibile.
Pilotul vede indiferent de directia privirii : date de zbor si navigatie, amenintari, radar, starea armamentului de bord, in moduri de afisaj diferite ; NAV, AA, A/G. 

Selfie cu HMD


Jet Fighter Pilot This Is My Dream To Be A Jet Fighter Pilot For Fighter Jet Pilot Helmet


Pentru a se tinti cu ajutorul HMD, este nevoie ca sistemul sa determinate cu precizie pozitia castii. Directia de ochire este determinata de linia de ochire formata de ochii pilotului si reticulul de pe vizor. Pilotul trebuie sa aiba privirea catre fata, sistemul neavand functia de urmarire a miscarilor ochilor.
Pentru a masura coordonatele de pozitionare a castii, se pot folosi sisteme optice sau electromagnetice.

Sistemul a fost dezvoltat prima data in Africa de Sud, pentru avioanele Mirage F1AZ  la mijlocul anilor '70.  In principiu era doar un sistem de ochire atasat la casca - Helmet mounted sight (HMS) ,  care imbunatatea substantial  performantele in lupta. Asa au fost doborate 2 MIG 21 angoleze.
US Navy a testat un sistem similar pe F 14 si F 15, in final fiind folosit doar pe F 4 echipate cu AIM 9 Sidewinder si apoi abandonat, se pare datorita performantelor reduse ale rachetei.
Se pare ca rusii, dupa experienta angoleza, au inteles utilitatea HMS si l-au dezvoltat pentru dotarea MIG 29 si SU 27. Incepand cu 1977 , sistemul denumit Schel 3ME , era folosit impreuna cu rachetele R 60 si apoi R 73 Vympel.
Exista , ca de obicei si unele teorii neconfirmate despre informatii privind  HMS-ul Sud african si cel american, obtinute de rusi prin spionaj.

Schel 3ME montat pe casca ZSh-5

Imagini pentru russian mig 29 pilot

In 1984 apare sistemul  Integrated Helmet And Display Sight System 
(IHADSS) folosit pe elicopterele Apache, inckusiv pentru navigatia de noapte la joasa inaltime.

IHADSS



Un HMD pentru avioane de vanatoare trebuie sa fie mult mai usor fata de cele folosite pe elicoptere, datorita suprasarcinilor mari ce apar in manevrele de lupta.
Primul HMD occidental a fost realizat de Elbit Systems si a devenit operational in 1986, la cerintele IAF pentru F 15 si F 16. Cea de a treia generatie, denumita DASH, a fost folosita pe F 18, F 5 si MIG 21 Lancer B, (C?) in Romania.  In perioada anilor 1995, era unul din cele mai performante sisteme de acest gen. Folosea tub catodic monocrom pentru generare imagini. 

DASH Elbit System


DASH pe MIG 21 Lancer


In urma cooperarii Elbit cu Rockwell Collins, a rezultat o varianta imbunatatita a DASH , numita Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS), folosita pe variante de F 18 si F 16 si F 15. Apare sloganul "first look, first shoot". 
JHMCS





In 2008 apare primul HMD color de la Gentex ,Scorpion, ce echipeaza F16Vsi A10.
Intre timp Gentex a fost cumparata de Thales.

Scorpion

Imagini pentru gentex scorpion


Francezii au utilizat sistemele Topsight/Topnight pe avioanele Mirage 2000 si primele variante de Rafale , in principal pentru racheta Matra  MICA . Incepand cu Rafale III, a fost introdus Gerfaut.

Topsight

France Bouches du Rhone test pilots new fight helmet topsight® extand avionique (Mirage 2OOO) on the Air Force Army Stock Photo

Sagem Gerfaut




Cei de la BAE au construit si ei o familie de HMD, folosita pe Eurofighter Typhoon si diverse tipuri de elicoptere, inclusiv o varianta Cobra pentru Saab Grippen,

Striker II


For seamless transition from day-to-night, fast jet pilots benefit from the integrated night vision technology on BAE Systems' fully digital Striker II helmet-mounted display. (Photo: BAE Systems)
Imagini pentru striker integrated display helmet



Pentru elicoptere s-au dezvoltat diverse tipuri de HMD

TopOwl


Sisteme HMD Elbit




 HMD fabricat de Rockwell Collins impreuna cu Elbit  pentru F 35 , reprezinta o noua generatie .
Chiar daca pretul este de 400 000 $, asigura performante uimitoare in pilotarea avioanelor.
F 35  este primul avion de lupta fara head up display, acesta fiind inlocuit complet de HMD.

HMD F 35





Pilotul poate vedea datorita senzorilor externi "prin avion".


                            

Personalizare casca


HMD rusesc pentru PAK FA 




O exceptie in folosirea sistemelor HMD este F 22. Pilotii se bazeaza pe Head up display si poate chiar nu exista necesitatea "ochirii cu privirea" , facilitate necesara in dog fight-ul la vedere. 
Greu de crezut ca un F 22 ar putea ajunge la o astfel de situatie.
Oricum, sunt multe alte optiuni utile pilotului oferite de HMD.
Este evidenta importanta sistemelor tip Helmet mounted display (HMD) in pilotarea avioanelor si elicopterelor militare in orice conditii de zbor si de lupta. 



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu