IAR 109 SWIFT - AR FI FOST PREA FRUMOS...
IAR 109 SWIFT .
E cunoscut mai mult datorita unei
povesti total false promovata catva timp pe net.
O mare nedreptate care a
contribuit enorm la oprirea programului de export al IAR 99 .
Minciuni gogonate
scrise de mitomani care nu au nici o legatura cu POVESTEA ADEVARATA.
Iata aici
cateva linkuri cu aceste basme de doi bani, cu spionaj si personaje din
lumea politica a vremurilor :
Toate sunt scrise de un impostor , col.
ing Deneanu (fost director la Avioane Craiova dupa stoparea programului IAR 109 SWIFT) - arestat pentru spaga de la Elbit si apoi eliberat cu ordin de la PSD.
A fost netul plin ani de zile cu aceste minciuni penibile.
Chiar crede cineva ca
un avion se copiaza cu sublerul ?
Sa nu uitam ca IAR 99 e proiectat
conform unui regulament de proiectare englez, motorul este Rolls Royce iar aripa dupa cum stie orice student la Aeronave este dintr-un
catalog NACA (NASA).
Proiectul unui avion incepe cu alegerea motorului.Acesta
determina o mare parte din caracteristicile tehnice. Viperul Rolls Royce montat
pe IAR 99 era depasit ca performante inca din anii '80 . Nimeni nu ar fi
inceput un nou proiect cu un motor simplu flux, dovada fiind toate avioanele da
antrenament dezvoltate ulterior.
Daca ne uitam acum la ce incearca INCAS , o
remotorizare, practic este vorba de alt avion. Paradoxal dar tot batranul S 003 poate deveni IAR 99TD.
Partea intr-adevar sensibila
la orice avion militar o constituie armamentul si avionica aferenta.
ori IAR 109 SWIFT avea montata avionica de la IAI Lahav.
Numai minciuni scrise de un mitoman
care sustine ca " a mirosit infractiunea ", el fiind de fapt o unealta a unor mari interese.
Avionul a fost
dezvoltat de Avioane Craiova impreuna cu IAI Lahav avand ca scop
promovarea exportului.
S-a dezvoltat un demonstrator din modernizarea unui
prototip S-003 , numerotat mai tarziu 7003.
Costurile au fost minime : cu un
prototip apartinand Centrului de incercari in zbor si cu avionica gratis de la
IAI , s-a inceput un program de marketing . Practic dintr-un avion vechi s-a
realizat acest IAR 109 SWIFT avand in primul rand rolul de demonstrator pentru
potentiali clienti si asta numai pentru export.
In toamna anului 1993, dupa
prezentarea de la Le Bourget a aparut un interes de la potentiali cumparatori. Pentru aceasta, avionul 7003 , respectiv demonstratorul lui IAR 109
Swift (echipamentele de armament erau doar demo), a fost deplasat perfect legal
la Tel Aviv unde este sediul IAI pentru prezentare in fata aviatiei militare din Botswana.
S-au efectuat zboruri cu clientii si totul parea un
succes.
IAI era , cu brandul, garantul pentru training,
armament vest si service pe termen lung.
Avioane Craiova era departe de a avea experienta in
aceste domenii si asocierea cu IAI inlatura toate dezavantajele.
In total s-au derulat cca 40 zboruri demonstrative cu piloti
israelieni si potentiali clienti.
Intru-cat prezentarile s -au desfasurat in luna
decembrie, avionul a fost lasat intr-un hangar al IAI pana dupa sarbatori,
zborurile relundu-se in ianuarie. De aici au aparut acele idei de copiere
scornite de rauvoitori sau poate rau intentionati.
Apoi avionul a fost demontat in hangarul din Tel Aviv si a fost
expediat in Singapore in doua containere, unde a fost reasamblat si a zburat la
showul aerian . E o mare performanta sa asamblezi un avion in 48 de ore
si sa il faci sa zboare intr-un air show la 15 000 km distanta. Orcum nu e o stire de
CanCan.
In 1994 contractul de cumparare a 10 aparate a fost
aprobat in parlamentul Botswanei si suma aferenta era alocata in bugetul acestei tari pentru
exercitiul bugetar 1995.
Atunci a a fost lansata povestea cu spionita
, proiectul de colaborare cu IAI a fost abandonat si s-a ales praful de
tot efortul de marketing de pana atunci, in conditiile existentei pe masa aunui contract de export , finantat de bugetul unei tari pentru 10 aparate.
Oricum raportul bravilor aparatori ai patriei condusi de Virgil Magureanu a mentionat in raportul SRI din 1994 , prevenirea unor tentative de spionaj la Avioane Craiova. La ce se pricepeau acesti domni care acum traiesc cu pensii uriase ? Oricum nu la aviatie !
Avioane Craiova avea pe stoc 40 motore Viper, materie prima pentru 36
fuzelaje, forta de munca, un partener extern puternic si marketing in multe
tari din lume si o echipa de conducere tanara, care incerca cu toate
eforturile sa promoveze exportul. Era clar ca numai piata interna nu putea sa
sustina un astfel de produs. A dovedit-o istoria, din nefericire.
Discutam de 1994 adica acum peste 20 de ani . Interesele, politicul si banii au triumfat tehnicii ...
POVESTEA E MULT MAI LUNGA. Ar fi fost prea frumos
...............
Scurt si concis despre un proiect ratat din cauze subiective.
RăspundețiȘtergerehttps://prosistemhaha.wordpress.com/tag/prototipului-de-avion-iar-109-swift/
RăspundețiȘtergereO mizerie !
Ștergerehttps://iar99soim.blogspot.com/2019/09/cu-iar-ul-in-singapore.html
RăspundețiȘtergere