miercuri, 19 noiembrie 2014

IAR 109 SWIFT - AR FI FOST PREA FRUMOS...



IAR 109 SWIFT .


E cunoscut mai mult datorita unei povesti total false promovata catva timp  pe net.

O mare nedreptate care a contribuit enorm la oprirea programului de export al IAR 99 .

Minciuni gogonate scrise de mitomani care nu au nici o legatura cu POVESTEA ADEVARATA.

Iata aici cateva linkuri cu aceste basme  de doi bani, cu spionaj si personaje din lumea politica a vremurilor :


https://prosistemhaha.wordpress.com/2011/07/19/ce-sa-ne-mai-miram-evreul-tot-evreu/
http://comunitate.ziare.com/blogs/18023/11424/radu-berceanu-acuzat-de-spionaj-militar


Toate sunt scrise de un impostor , col. ing Deneanu (fost director la Avioane Craiova dupa stoparea programului IAR 109 SWIFT)  - arestat pentru spaga de la Elbit si apoi eliberat cu ordin de la  PSD.


http://www.gandul.info/stiri/fostul-director-al-fabricii-de-avioane-craiova-retinut-dupa-ce-a-inventat-o-firma-de-consultanta-prin-care-a-delapidat-90-000-de-dolari-254508



A fost netul plin ani de zile cu aceste minciuni penibile.

Chiar crede cineva ca un avion se copiaza cu sublerul ?

Sa nu uitam ca IAR 99  e proiectat conform unui regulament de proiectare englez, motorul este Rolls Royce iar aripa  dupa cum stie orice student la Aeronave este dintr-un catalog NACA (NASA).

Proiectul unui avion incepe cu alegerea motorului.Acesta determina o mare parte din caracteristicile tehnice. Viperul Rolls Royce montat pe IAR 99 era depasit ca performante inca din anii '80 . Nimeni nu ar fi inceput un nou proiect cu un motor simplu flux, dovada fiind toate avioanele da antrenament dezvoltate ulterior.

Daca ne uitam acum la ce incearca INCAS , o remotorizare, practic este vorba de alt avion. Paradoxal dar tot batranul S 003 poate deveni IAR 99TD.

Partea intr-adevar sensibila  la orice avion militar o constituie armamentul si avionica aferenta. ori IAR 109 SWIFT avea montata avionica de la IAI Lahav.

Numai minciuni scrise de un  mitoman  care sustine ca " a mirosit infractiunea ", el fiind de fapt o unealta a unor mari interese. 

Avionul a fost dezvoltat de Avioane Craiova impreuna cu IAI Lahav   avand ca scop promovarea exportului. 

S-a dezvoltat un demonstrator din modernizarea unui prototip S-003 , numerotat mai tarziu 7003.

Costurile au fost minime : cu un prototip apartinand Centrului de incercari in zbor si cu avionica gratis de la IAI , s-a inceput un program de marketing . Practic dintr-un avion vechi s-a realizat acest IAR 109 SWIFT   avand in primul rand rolul de demonstrator pentru potentiali clienti si asta  numai  pentru export.

In toamna anului 1993, dupa prezentarea de la Le Bourget a aparut un interes de la potentiali cumparatori. Pentru aceasta, avionul 7003 , respectiv demonstratorul lui IAR 109 Swift (echipamentele de armament erau doar demo), a fost deplasat perfect legal la Tel Aviv unde este sediul IAI pentru prezentare in fata  aviatiei militare din Botswana.
S-au efectuat zboruri cu clientii si totul parea un succes.
IAI era , cu brandul, garantul pentru training, armament vest si service pe termen lung.
Avioane Craiova era departe de a avea experienta in aceste domenii si asocierea cu IAI inlatura toate dezavantajele.
In total s-au derulat cca 40 zboruri demonstrative cu piloti israelieni si potentiali clienti.
Intru-cat prezentarile s -au desfasurat in luna decembrie, avionul a fost lasat intr-un hangar al IAI pana dupa sarbatori, zborurile relundu-se in ianuarie. De aici au aparut acele idei de copiere scornite de rauvoitori sau poate rau intentionati.
Apoi avionul a fost demontat in hangarul din Tel Aviv  si a fost expediat in Singapore in doua containere, unde a fost reasamblat si a zburat la showul aerian . E o mare  performanta sa asamblezi un avion in 48 de ore si sa il faci sa zboare intr-un air show la 15 000 km distanta.  Orcum nu e o stire de CanCan.
In 1994 contractul de cumparare a 10 aparate a fost aprobat in parlamentul Botswanei si suma aferenta era alocata in bugetul acestei tari pentru exercitiul bugetar 1995.
Atunci a a fost lansata  povestea cu spionita , proiectul de colaborare cu IAI  a fost abandonat si s-a ales praful de tot efortul de marketing de pana atunci,  in conditiile existentei pe masa aunui contract de export , finantat de bugetul unei tari pentru 10 aparate. 

 Oricum raportul bravilor aparatori ai patriei condusi de Virgil Magureanu a mentionat in raportul SRI din 1994 , prevenirea unor tentative de spionaj la Avioane Craiova. La ce se pricepeau  acesti domni care acum traiesc cu pensii uriase ? Oricum nu la aviatie !

Avioane Craiova avea pe stoc 40 motore Viper, materie prima pentru 36 fuzelaje, forta de munca, un partener extern puternic si marketing in multe tari din lume si  o echipa de conducere tanara, care incerca cu toate eforturile sa promoveze exportul. Era clar ca numai piata interna nu putea sa sustina un astfel de produs.  A dovedit-o istoria, din nefericire.

Discutam de 1994 adica acum peste 20 de ani . Interesele, politicul  si banii au triumfat tehnicii ...



POVESTEA E MULT MAI LUNGA.     Ar fi fost prea frumos ...............
 

Un comentariu: