marți, 7 aprilie 2015

IAR-urile si PESTELE OCEANIC (II)

MAURITANIA (II) - continuare


De ce nu s-a semnat contractul cu Mauritania ?
E o intrebare care m-a framantat multi ani si nu stiu nici acum daca am gasit un raspuns rezonabil.
De formatie inginer, totdeauna am incercat sa gasesc explicatii rationale ale evenimentelor de orice fel prin aplicarea unor legi ale fizicii,  care credeam ca pot duce la o explicatie logica (stiu ca pare simplist , dar cateodata se nimereste )
In acest caz mi-a venit in minte totdeauna compunerea fortelor (sau a vectorilor),   Citez :
" Compunerea  forţelor este definită printr-o forţă rezultantă care poate înlocui acţiunea simultană a forţelor componente ce acţionează asupra unui corp"
Ce componente putea avea o rezultanta care a dus la distrugere ?
E simplu : prostie, dezinteres, rea vointa, hotie, naivitate ... si lista poate fi fff lunga...
Oare aparitia in Evenimentul Zilei sa fi fost intamplatoare ? Nu prea cred in coincidente.. dar , sincer banuiesc ca au fost doar intoxicati. De cine ? Numai de cei ce aveau alte interese. Cine sunt astia ? Cred ca si aici  lista e foarte lunga...
Sa revenim un pic la context :
Mauritania este o tara cu o suprafata de 1 000 000 km2 si o populatie de 3.5 milioane locuitori, majoritatea musulmani, constituind granita cu Africa Neagra,
Teritoriul este dominat de Sahara care se invecineaza cu Atlanicul  si desigur dasupra cu un cer plin de stele . 
Filozofic, se margineste cu infinitul desertului, al oceanului si desigur al cerului instelat.
Cum romanii  au in suflet   plaiul mioritic cu a sa alternanta deal - vale, la fel si locuitorii de pe plajele Atlanticului  poarta in  ei amprenta geografica , apasarea infinitului, care ii face mai nepasatori fata de micile necazuri ale vietii cotidiene.   Prinzi un peste si iti petreci restul zilei cugetand despre sensul infinitului . Oricum se intreaba  de ce e nevoie de ceasuri in sensul  ; ce inseamna o secunda in preajma infinitului ?
Apropos era un banc despre occidentalii  care doreau sa construiasca o cale ferata in desert.
Ca sa ii conviga pe tuaregi , cei de la marketing ii intreaba in  cat timp parcurg distanta de la oaza A la oaza  B ( intrebare de inginer) 
Raspunsul tuaregilor : 3 sapatamani.
Marketingul interactioneaza agresiv : Cu trenul veti parcurge distanta intr-o zi !
Rapunsul tuaregilor este prompt : Si ce vom face 2 saptamani si sase zile ??

In economia acestei tari foarte sarace, pescuitul oceanic reprezinta una din principalele resurse , care presupune totusi o gestionare foarte dificila a resurselor naturale . Pescuitul  are in sine un imens factor de frauda si  anume pescuitul ilegal.
E  greu sa iti aperi teritoriul terestru in fata unor inamici puternici , dar cand iti lipsesc total mijloacele de supravghere pe mare sau aeriene ,  protectia  apelor  tale  teritoriale e si mai dificila, pescuitul ilegal fiind la indemana  oricarui intrus.
Pe scurt , cam pentru asta le trebuiau IAR-urile - sa isi apere bucatica de ocean plina de peste.
Romania era pentru ei un partener onest, fara pretentii de dominatie, care in decurs de 25 de ani le platise corect licentele de pescuit si incercase sa dezvolte un parteneriat bazat pe incredere reciproca.
Ca sa intelegeti cat de bine erau romanii cunoscuti in zona :
Intr-un magazin din Las Palmas - Gran Canaria - faimoasa insula turistica  vecina cu Tenerife - un vanzator m-a interpelat in romana intr-un mod haios "Unde dracu de duci, ca mai ieftin ca la mine nu e ? ".  Explicatia ?? - acolo se schimbau echipajele , se reparau si  aprovizionau vasele romanesti. 
In zona mai erau si alte flote, uneori avand de jur imprejur si  vase de lupta.
Imi amintesc povestea unui comndant de pescador roman :
Un membru al echipajului sau a facut peritonita si avea nevoie urgenta de operatie. Singura sansa a fost lansarea unui SOS in disperare de cauza. 
In mod surprinzator, desi era noaptea in mijlocul Atlanticului, au primit un raspuns de genul               " Comunica pozitia ;  Navigheaza 10 mile vest : Navigheaza 5 mile Sud  .... si a continuat cu o serie de manevre ; Apoi ...asteapta ! ; O barca aparuta din bezna a preluat bolnavul . Ulterior acesta a fost operat si apoi debarcat intr-un port . Era un submarin nuclear sovietic. Cinste lor !! Camaraderia pe mare nu are frontiere.


Pescuitul oceanic si problemele sale :

PESCUITUL ILEGAL CU VASE FANTOMA





EFECTUL PRSCUITULUI ILEGAL



Si ca sa n-o mai lungesc, ma intreb si eu ca Nenea Iancu : " Ce cauta neamtu in Bulgaria ? "

Trei societati romanesti de stat, doua civile : Avioane Craiova,  Intreprindera de pescuit Oceanic Tulcea si una militara - Romtehnica, se chinuie sa supravietuiasca actionand independent intr-un alt colt al lumii , incercand sa duca mai departe o relatie benefica cu un partener traditional.
Ce face patronul unic, respectiv statul roman ? (greu de definit cine este - oricum reprezentat de Ministerul Industriilor, Minsterul Agriculturii si Ministerul Apararii?) Isi vede de problemele sale cotidiene : cate o mineriada, o greva la CFR sau Metrou si cea mai importanta actiune a sa este dusa de fapt  de  politicienii care lupta zilnic pentru pastrarea scaunelor caldute intr-un mod foarte simplu si eficace : NEFACAND NIMIC !! SAU FACAND TOTUL PENTRU EI ,  IN SENSUL MARIRII  EFECTULUI  REZULTANTEI  DE DISTRUGERE !!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu