In februarie 1990 eram inca sub puternica influenta a "evenimentelor din decembrie 1989".
Ne uitam cu nesat la televizor si visam ceva frumos, poate chiar mult prea frumos : lumea noastra avea sa fie mai buna, mai curata si mai cinstita , plina de bunastare si bazata pe o meritocratie perfecta.
Nu reusisem sa construim aceasta lume, doar fiindca un Dictator ne alterase visele frumoase.
Acum. odata El disparut, totul avea sa fie perfect si usor de realizat.
Pe plan local, adica in Craiova, cei din Fabrica de Avioane erau inconjurati de o aureola plina de stralucire ; doar iesisera primii in strada.
In acele momente ciudate , cine fusese in pole position, (adica intrase primul in sediul PCR- in Craiova a fost Berceanu) era apreciat si respectat mai mult ca un pilot de formula 1 acum.
Incepusem sa intelegem cate putin ca visul, ca orice vis, e urmat de o trezire brusca la realitate.
Asteptam "ceva", sau pe "cineva", care sa ne schimbe brusc si miraculos viitorul.
Brusc, din senin, a aparut o speranta.
In acel friguros februarie, pe telexul nostru obosit, a aparut o invitatie de a vizita Jaffe Aircraft Industries din San Antonio, Texas, in cadrul unei delegatii a industriei aeronautice, pentru prospectarea posibilitatii unor viitoare colaborari.
Aparuse o speranta care adeverea visul bunicilor nostri naivi : "Vin Americanii" . Nu veneau inca, dar ne invitau la ei. Era ceva !!
S-a nimerit sa fiu "Cel Ales" pentru aceasta misiune plina de incarcatura emotionala si profesionala. Toti sperau ca aceasta vizita sa ne proiecteze pe o noua traiectorie , plina de succes si realizari. Parea ca e o evolutie normala, un prim pas catre deschiderea noastra catre lumea larga, care abia astepta sa ne primeasca plina de respect fata de calitatile noastre deosebite de minunati constructori de avioane .
Si am plecat in aceasta solie, alaturi de colegi reprezentand Romaero, INCREST ( acum INCAS), IAR Ghimbav
Am zburat pana la New York, unde am avut placuta surpriza sa fim preluati de business jetul lui Jaffe (Douglas Jaffe Jr) , un Learjet 35 cu 5 locuri de pasageri, care ne-a dus la sediul din San Antonio.
Totul parea un vis frumos.
Jaffe are un texan tanar, cu palarie si cizme de cowboy , jovial si direct , plin de umor si extravaganta, ce sa spun, era exact un JR ( chiar semanau fizic ) din serialul nostru iubit Dallas.
Chiar era miliardar si paradoxal, dorea sa faca business cu noi ......
Tatal sau Morris Jaffe, cunostea cate ceva despre Romania intru-cat fusese in echipajul unui bombardier american ce incercase sa distruga rafinariile din Ploiesti in cel de al Doilea Razboi Mondial. (Povestea ca nu nimereau bine lansarea bombelor intru-cat aveau actiuni la Romano- Americana - desigur glumea !)
Alaturi de col.ing. Ioan Stefanescu ( proiectantul IAR- ului 99) , am prezentat miliardarului texan avionul nostru de scoala antrenament, alaturi de BAC ul -1-11 , IAR 330 Puma si IAR 705.
Acestea erau proiectele industriei de aviatie din acel moment ; IAR -ul 330 PUMA si BAC-ul 1-11 erau de fapt fabricate sub licenta, deci orice colaborare era foarte dificila , chiar imposibila.
Nu stiti poate ce era IAR-ul 705 ? Era proiectul INCREST de avion mediu curier, ce trebuia sa inlocuiasca AN 24. Proiectul era destul de avansat, in Avioane Craiova fiind deja pregatita realizare fuzelajului posterior la nivelul anului 1989. Avionul arata bine pe hartie dar avea cel putin o mare ptoblema. Nu avea motoare .Se hotarase transformarea motorului de elicopter cu turbina libera Turmo IV de pe Puma, produs sub licenta Turbomeca, in motor turbopropulsor (TP-1).
Chiar circula bancul " Nu-i motor ca TP-1 .nici masina ca Lastunul".
Nu cred ca sunt subiectiv, dar singurul proiect cu potential evident era doar IAR 99.
Totusi, cine era Jaffe Aircraft Industries ? Cum ajunsese in Romania ?
O firma mica, foarte potenta finaciar . cu relatii foarte bune in lumea politica americana , flexibila , condusa abil de un personaj ch arismatic, plin de ambitie, dispus la riscuri si dornic de mari realizari in industria aviatiei.
Avea in acel moment ca proiecte proprii productia unui light business jet SJ 30, un proiect al unui inginer de geniu Ed Swearingen, dezvoltarea unui trainer turboprop SA -32T,, potential competitor pentru JPATS - pe vremea aceea proiectul comun Air Force si US Navy de achizitionare a unui avion de antrenament .
Am vizitat atelierul de proiectare condus de Ed .De fapt el proiecta avionul, componentele principale, pregatirea de fabricatie, tot el asista fabricatia pieselor componente .avand doar cativa ingineri asistenti care faceau desenele si munca de detaliu . Inca nu aparuse proiectarea pe calculator, talentul proiectantului sef fiind esential.
SA 32 T
SJ 30
Ce s-a intamplat cu cele doua proiecte !? Intalnirea intre un inginer proiectant de exceptie si un finantator vizionar a adus rezultate doar dupa aproape 30 de ani, cand SJ 30 a devenit vandabil.
SA 32 T nu a avut succes in JPATS
https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Primary_Aircraft_Training_System
si a ramas la nivel de demonstrator. Nu a fost departe intru-cat , daca ne uitam in urma, competitia a fost castigata de un alt turboprop , respectiv Pilatus PC 9
SJ 30 abia acum. dupa numeroase schimbari de proprietar pare sa aiba un viitor stralucit
https://en.wikipedia.org/wiki/SyberJet_SJ30
Si ce mai calculam noi cate SJ 30 o sa producem pe luna, ca doar productia credeam noi ca e dificila si importanta, asta in conditiile in care banuiam ca suntem competitivi si unici.
Jaffe, pe langa cele doua proiecte de viitor, avea si un program care genera bani imediati si care l-a adus in Romania.
Este vorba despre programul de Hush Kit pentru Boeing 707.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hush_kit
Jaffe stia ca in Romania exista Boeing-uri 707 la Tarom si la Escadrila speciala a lui Ceausecu, avioane care aveau nevoie de modificarea nacelelor motoarelor pentru reducerea nivelului de zgomot,cerinta obligatoriu a fi indeplinita pentru zborul pe aeroporturile din Vest.
In campania sa de marketing, pornita in decembrie '89, a organizat si vizita noastra , banuiesc initial doar pentru a realiza contractele cu Tarom si M Ap N.
Jaffe a reusit sa incheie aceste contracte , dar a considerat oportun sa adauge IAR-ul 99 in portofoliul sau de marketing, alaturi de SA 32T , avand ca obiectiv strategic participarea la JPATS.
In acea perioada JPATS nu avea definit clar daca vrea un avion turboprop sau cu reactie.
Sigur nu aveam sanse, dar promovarea era extraodinara pentru terte piete .
(VA URMA)
IAR-ul 99 A FOST COMPETITV SI CHIAR A FOST PROMOVAT PROFESIONAL
LA INCEPUTUL ANILOR '90 ERAM CHIAR PE VAL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu