marți, 15 septembrie 2015

602 - un IAR 93 .. GHINIONIST...

Am tot urmarit evolutia cautarilor planorului decolat de la Brasov si disparut .

M-am abtinut sa scriu orice comentariu atata timp cat media e plina de novici si atotsiutori , gata sa comunice ceva senzational pentru cetateanul  indecis sa comute canalul,    detinator autentic al puterii unei telecomenzi .  Se folosesc titluri amagitoare  si promisiuni de mari dezvaluiri , totul in speranta unor bani suplimentari din reclame bazate pe un rating nemilos.
Bietii comentatori TV banuiesc ca aud tot timpul in casti "Rating , bani , salariile voastre  ! - Munciti, vorbiti mai mult si mai agresiv , chiar daca exagerati - doar aveti rate si copii la scoala , iar saptamana trecuta am avut 100 cereri de angajare pe postul vostru care oricum e platit prea bine "
Ce legatura poate avea aceasta introducere cu un IAR 93 ??

A disparut un planor si pentru multi e greu de inteles cum in era Facebook-ului , cu GPS pe fiecare telefon mobil sau masina , drone peste tot, SMURD si Arafat sub amenintare continua (inclusiv guvern cazut pe aceasta tema ) , jandarmi peste tot, inclusiv in varf de munte, salvamontisti gata de orice sacrificiu , se poate intampla o astfel de nefacuta. Prompteristele cauta vinovati, aruncand peste tot acuze . A fost accidentul din Apuseni , pe urma cel de pe Sutghiol "Ce naiba ne pricepem la asa ceva, poate il gasim noi si ne creste ratingul  !!!"
Pentru cei avizati , cam orice ancheta de accident aviatic dureaza cel putin 2 ani, timp in care de obicei marele public uita subiectul . E absolut normal ca orice presiune mediatica sa slabeaca pe anchetatori,   pentru a prezenta rezultatele care au ca scop nu gasirea vinovatilor, ci a cauzelor care nu mai trebuie sa conduca la un nou accident similar.
Dumnezeu ne-a dotat cu darurile uitarii si iertarii.
Gata cu introducerea  ! Sa revenim la subiectul propus .

Accidentul cu planorul disparut mi-a amintit de ghinionista dubla comanda nr. 602 a IAR-ului 93 serie - deci cu postcombustie, si o sa incerc sa va explic de unde fac legatura intre cele doua aeronave, aparent total diferite ..

Cam  la mijlocul anilor '80 incepuse fabricatia in Avioane Craiova a IAR-ului 93 SERIE. In sfarsit parea a fi avionul de atac la sol care corespundea cerintelor . Fusese scazuta mult masa proprie si avea in sfarsit motoare mai puternice, respectiv VIPERUL 633-47  - cel cu postcombustie.Acesta parea a fi avionul de succes pentru viitor si sincer nu era de loc rau pentru categoria sa ( a se compara cu A-10, SU 25 , Jaguar sau AMX - NUMAI NECUNOSCATORII IL COMPARA CU AVIOANELE MULTIROL)  si sa nu uitam ca oricum avea ca scop numai sarcini defensive pentru apararea unui teritoriu cat tara noastra. Poate avionica nu era ultimul racnet dar sa ne uitam cat de puternic era inarmat pentru atacul la sol , unde sincer atacul si acum e la vedere pentru categoria sa.
In fabrica era o presiune foarte mare pentru fabricarea de avioane dubla comanda. Orice client isi doreste in primul rand avioane pentru antrenarea viitorilor piloti.

S-a fabricat prototipul de serie - dubla comanda 600, cea care avea sa fie si avionul de test pentru scaunul de catapultare romanesc, realizand multe catapultari reale cu manechin din cabina a doua, pe numele sau real VASILICA, eroul catapultarilor romanesti.

 https://draft.blogger.com/blogger.g?blogID=9153554025465327155#editor/target=post;postID=7744549491835634062;onPublishedMenu=posts;onClosedMenu=posts;postNum=22;src=postname

Cred ca IAR ul nr. 600  se odihneste acum onorabil , conform unui site , la AFA Brasov (sincer nu stiu despre ce e vorba dar am vazut niste poze si m-am bucurat ca a supravietuit masacrului).
Acest avion  a fost folosit cu succes exclusiv pentru testari de Centrul de incercari in Zbor ( CIZ).
A urmat 601 , un avion care nu are multe de spus, fiind in final casat si apoi 602.
Intr-o fabrica de avioane , mai ales pe vremea aia, am avut surpriza ca 602 nu reusea sa iesa din fabrica.
Fusese finalizat , testat la sol in hala de montaj dar cand a urmat pornirea motoarelor, ceva nu mergea. Fiecare motor are un "demaror" ca la masina, care dupa pornire, prin cuplarea uni contactor , devine generator pentru energia electrica a avionului.
Desi toate echipamentele erau testate pe bancuri de proba, paradoxal pe avion , cele doua contactoare nu cuplau generatoarele . Nimeni nu intelegea de ce . A  urmat inclusiv o actiune de forta cand tot personalul tehnic din fabrica  (200-300) a fost dus cca 2 km pe jos sa asiste la o proba la sol a motoarelor, in speranta ca cineva va gasi o solutie. Nimic !!
Era nasol !!. Nu se putea factura avionul si nu erau bani de salarii . Mai era si presiunea PCR...
Pe fondul stresului a mai venit un necaz .. La o proba de sol un motor a "inghitit" un surub care nu era bine prins pe parbriz si motorul " s-a facut varza". L-am vazut demontat la Turbomecanica si am gasit pe prima treapta de compresor, amprenta surubului, stabilind cu exactitate tipul, diametrul si lungimea sa.
Cu chiu, cu vai a iesit si 602 la zbor si in final a intrat in exploatarea Armatei.
Nu stiu cate ore o fi zburat, dar, cu doi buni piloti la zbor (unul fiind Dan Cosaceanu),  ruland dupa aterizare pe breteaua paralela cu pista de la Craiova, a lovit un stalp de iluminare, apoi o mica ghereta si un maistru militar (ce se ascunsese de frica) . Avionul a avut ca deteriorate ferura jambei de bot si trapele anterioare.
Dupa ancheta in care pilotii au acuzat ca nu le-au functionat franele pe jambele principale, cele care directionau avionul , am constatat ca avionul rula cu viteza de peste 35km/h, viteza minima la care antiskidul (numit ABS la masini) mentine directia avionului fara a putea fi schimbata. Doar e proiectat pentru cazuri cand ai gheata pe pista si vrei sa decolezi sau sa aterizezi.
OK . Se mai intampla . Fara Smurd, Arafat (despre el toata stima-un OM ADEVARAT) , prompteriste si alte cele, ne-am inteles amiabil ( ca acum la accidente auto usoare) , fiindca oricum ii simpatizam pe piloti. L-am reparat pe "602"  - fara bani  - spus mai elegant ...Doar fabrica era mare si era de stat..... Chiar eram solidari..Oricum costurile nu contau ...
Acum povestea pare ciudata , dar astea erau vremurile , cand relatiile umane contau enorm ..

Si in august 1992, ghinionista dubla 602. avand la comenzi ca instructor pe acelasi Dan Cosaceanu, aflat intr-un zbor de instructie pentru viteza limita cu elevul, dispare de pe radare ...

"Unde sa fie, unde sa fie ?"  se intrebau cei din regimentul 67 din Craiova. S-au ridicat toate avioanele disponibile sa o caute ( e la feminin - e dubla)  . Toti pilotii cautau fum , flacari , incendiu , semnale clare ale unei prabusiri  si   ... nimic  . Avionul disparuse pur si simplu fara urma, la cativa kilometri de Craiova. Parea SF  ..
Misterul s-a elucidat doar cand cei doi piloti catapultati au reusit sa sune (pe fix - asa era atunci) dintr-un sat unde ajunsesera mergand pe jos.
Ce s-a intamplat de fapt.
Avionul s-a angajat aproape vertical, aflat in viteza limita si a cazut astfel tot vertical. Cei doi piloti s-au catapultat cu succes. Multumim lui  Martin Baker.

http://www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/romania.htm

25th August 1992
http://www.ejection-history.org.uk/WEB-GIFs/flags/romania.gif
Romania
IAR-93DC
RO-602
67 Rg
Craiova
Stalled during manoeuvres


Martin-BakerMk10
Maj. Dan Cosaceanu ejected safely
Cpt. Traian Neagoe ejected safely
Martin-Baker
Avionul a cazut intr-o mica padurice intre arbori batrani, iar ramurile copacilor au revenit in pozitia normala dupa ce avionul a avut impactul cu solul.
Ajuns la fata locului, cu niste indicatii aproximative, am gasit avionul infipt in sol, cu o mica bucata din deriva la suprafata, fara foc sau fum si cu arborii dimprejur aflati in pozitie normala. Din aer nu se putea vedea absolut nimic.  Munitia aflata la bord a continuat sa explodeze cateva zile in gropa cauzata de prabusire .Vorbim de un avion plin de kerosen si de cateva tone, in comparatie cu planorul decolat din Brasov.

Probabil asa s-a prabusit si planorul .
Poate aceasta mica poveste despre ghinionistul 602 va face pe toti sa intelegeti ce s-ar fi putut intampla eventual si cu planorul disparut. E doar o simpla ipoteza........
Numai din respect fata de familie si pentru speranta vazuta in ochii sotiei , am intarziat sa fac aceasta postare  despre disparitia planorului.
Mi-am permis sa fac aceast comentariu  numai dupa incetarea oficiala a cautarilor .
Dumnezeu sa il odihneasca in pace pe Mircea Craciun .
Toata compasiunea si respectul pentru familia sa .

Numai o intamplare va face sa fie gasit planorul si trupul sau.

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu