Motorul VIPER seria 632 -41 echipeaza toate avioanele IAR 99 . Motorul este de tip turboreactor monoflux cu un compresor axial cu 8 trepte, cuplat direct la o turbina cu doua trepte si o camera de ardere inelara, asigurand o tractiune de 1816 kgf si un consum specific de 0,975 kg/kgf/h.
A fost un motor foarte performant in anii '70 - '80, fiind construit sub licenta in Italia, Romania si Yugoslavia .
Istoric in Romania
Motorul VIPER 632-41 a fost ales in cadrul programului YUROM (Yugoslavia-Romania) pentru a echipa cele 400 avioane IAR 93 ( cate 200 pentru fiecare tara ), fiind cumparata licenta de fabricatie de la firma Rolls Royce in cursul anului 1972.
Decizia a fost influentata politic printr-o limitare a tractiunii maxime a motoarelor livrate catre tari nemebre NATO . Transferul de tehnologie militara nu permitea practic constructia de avioane de vanatoare supersonice.
Romania urma sa produca cca 500 motoare Viper in colaborare cu Yugoslavia , 400 pentru cele 200 IAR 93 si 100 urmand sa fie folosite ca piese de schimb.
Programul a prevazut fabricarea in mod progresiv, incepand cu asamblarea din piese furnizate de firma licentiatoare , pana la integrarea totala cu exceptia partii de automatica ce nu era fabricata de Rolls Royce, cu un cost total de cca 40 milioane lire sterline 1971 , echivalentul a cca 700 milioane de euro in prezent, platibil in 15 ani si accesand primele imprumuturi FMI, in comditiile unui PIB cam jumatate fata de prezent Pretul unui motor cumparat integral de la Rolls Royce era de 47 000 lire, echivalentul a 1 milion dolari astazi, iar motorul fabricat in Romania de Turbomecanica , era vandut catre Avioane Craiova la un pret de 750 000 dolari.
S-au dezvoltat capacitati de productie in Turbomecanica, Aeroteh si Metav Bucuresti prin dotare cu echipamente performante si scolarizarea personalului.
In final au fost produse in jur de 300 motoare , inclusiv VIPER 633-47 , varianta cu postcombustie pentru IAR-urile 93 serie , ultimele motoare fiind fabricate aproape integral in tara.
S-a folosit acelasi tip de motor, cu o mica modificare la tubul prelungitor, ceva mai scurt si pentru IAR-ul 99.
Este greu de judecat acum oportunitatea si eficienta acestui program care de fapt a reprezentat o incercare de infiintarea unei industrii aeronautice independenta de URSS , decizie politica de mare curaj in acele vremuri, industrie ce se dorea apta de performanta si capabila sa aduca un varf de tehnologie pentru intreaga economie.
Turbomecanica a produs sub licenta Rolls Royce motoarele Viper , motoare Spey pentru Rombac si motoarele Turmo IV C, licenta Turbomeca Franta pentru elicopterele Puma .
Colaborarea cu Marea Britanie a implicat in afara licentei pentru Viper si licenta pentru BAC 1-11, avionul mediu curier ce urma sa fie produs la Romaero .
Este usor de banuit efortul deosebit depus de Majestatea Sa , care, plimbandu-l pe exoticul cumparator cu a sa eleganta caleasca trasa de "Sasa cai frumosi " (pentru cei plecati de mult din Ro , aici aveti clue-ul
https://www.youtube.com/watch?v=3IhjJuOrf5c
https://www.youtube.com/watch?v=9DW_jvxbDQs&list=RDT-Zu0bRGuUQ&index=8
In mod evident in efortul de promovare a industriei aeronautice britanice aflate atunci intr-o criza majora , a reusit sa faciliteze vanzarea licentelor respective. Curat patriotism !
Pacat ca fost si un pic de teapa, chiar si la nivelul asta, mai ales cu BAC-ul care in 1983 a fost scos din productie in Anglia si mai ales cu motorul Spey care nu indeplinea normele de limitare a emisiei de zgomot . Asa e si in business-ul mare si oricum , e de la mama lui ( de business e vorba). Una peste alta Viperul si-a facut bine treaba pentru acele vremuri, un motor simplu si fiabil , avand o resursa totala de 4000 ore de zbor si 1000 ore intre reparatii.
Istoric
Motorul Viper a fost initial produsul unei colaborari intre Marea Britanie si Australia in scopul producerii unui motor simplu si ieftin , construit initial de Bristol Siddeley Engines . Proiectarea a inceput in 1948 pentru un motor destinat avionului tinta ATA Jindvik , avand o tractiune de 750 kgf.
Datorita performantelor foarte bune, s-a trecut in 1953 la productia un motor de avion .
Datorita performantelor foarte bune, s-a trecut in 1953 la productia un motor de avion .
Viper - seria 600
Viperul 600, intrat in productie dupa 1969 si a avut doua trepte de turbina generand intre 1500 kgf si 1800 kgf, functie de varianta si maxim 2200 kgf cu postcombustie pentru IAR 93 serie si ORAO
Avioane dotate cu Viper -
Primul zbor 1974
Productie 1975 - 1992
Nr buc 88
J-22 Orao
Primul zbor 1974
Nr buc ?
AERMACCHI MB 339
Primul zbor 1976
Productie 1978 - in prezent
Nr buc 230
Viperul 600, intrat in productie dupa 1969 si a avut doua trepte de turbina generand intre 1500 kgf si 1800 kgf, functie de varianta si maxim 2200 kgf cu postcombustie pentru IAR 93 serie si ORAO
Avioane dotate cu Viper -
IAR 93
O fotografie de NO COMMENTProductie 1975 - 1992
Nr buc 88
Inclusiv dotate cu Viper 633-47 - 2200 kgf
J-22 Orao
Primul zbor 1974
Nr buc ?
Inclusiv dotate cu Viper 622 - 2200 kgf
Primul zbor 1976
Productie 1978 - in prezent
Nr buc 230
Inclusiv dotate cu Viper 680 - 2100 kgf
Au evoluat in Romania in formatia
FRECCE TRICOLORI
Incepand cu 1964 a fost introdusa seria Viper- 500 avand un compresor cu 8 trepte si un singur rotor de turbina , cu o tractiune de 1400 kgf si echipand cu succes cele mai performante avioane de antrenament ale epocii.
Avioane dotate cu Viper , inclusiv seria 500
JET PROVOST
primul zbor 1955
fabricatie 1958 - 1967
numar buc. 741
Aermacchi MB 326
Primul zbor 1957
Productie 1961 -1975
Nr buc 800
BAe 125/Dominie
Hawker 1000
Hawker 1000
Primul zbor 1957
Productie 1962
Nr buc 1600
Ulterior a fost dotat cu motoare turbofan . A ramas in exploatare cu Viper pana in 2011
Pacat, mare pacat, unde eram noi astazi daca cei ce ne-au condus tara, isi aveau capul pe umeri ! Prim ministrii, M transporturilor, M economiei si noi, cei care "ne-am imbulzit la urne" Din cate cunosc, IAR 99 Soim, s-a vandut evreilor printr-n ministru dibace al transportului. El,azi se faleste cu vile prin zonele alese ale lumii !!!
RăspundețiȘtergere"E adevarat ca Ivan Ivanovici a castigat o Lada la loto?
ȘtergereRaspuns Radio Erevan:
In principiu da.
Insa nu a fost Ivan Ivanovici ci Piotr Petrovici.
Si nu era masina, era o bicicleta.
Si n-a castigat-o, i-a fost furata.
Restul e corect."
Cam asa e si cu vanzarea IAR 99 catre evrei .
S-a facut o mare diversiune pe net despre vanzarea IAR 109 SWIFT catre Israel Aicraft Industries,
http://www.napocanews.ro/2009/08/radu-berceanu-acuzat-de-spionaj-militar-in-favoarea-israelului.html
dar citeste te rog si postarea din acest blog despre IAR 109 SWIFT pentru a intelege realitatea .
Si acum povestea halucinanta .performanta unica la nivel mondial l
M Ap N. deci Statul , a cumparat avioanele IAR 99 SOIM modernizate de la firma israeliana Elbit .
vezi explicatii in detaliu ;
http://militar.infomondo.ro/actualitate/nu-avem-avioane-dar-ne-certam-pe-propietatea-lor-intelectuala.html
Romtehnica (firma de comert exterior a MApN ) a semnat contractul de cumparare - deci import iar Avioane Craiova nu a fost decat un subcontractor al Elbit Systems Israel .
Este exact ca in banc dar din nefericire e adevarat.