luni, 19 ianuarie 2015

PRIMA ZI DE SCOALA LA "BOBOC"

Anul 1988 a insemnat   o vara lunga si plina  de eforturi pentru a transfera IAR-ul 99 la Scoala de piloti de la Boboc.  ( nu se folosea inca termenul «  a implementa » - specific limbajului de lemn de  dupa 1990 ) .
Un grup mic de piloti si tehnicieni militari  de la Boboc au venit la Centrul de Incercari in zbor pentru « training » - un termen foarte pretentios pentru acele vremuri. Nu se stia ce inseamna team building, interactiune sau alte cele..
Adevarul este ca avionul avea probleme de fiabilitate mai ales la sistemul hidraulic ,  care datorita restrictiilor de importuri a catorva  kilograme de cauciuc de calitate, franele functionau cu greu si de aici si  orientarea jambei de bot  scartaia . Era o balanta delicata intre satisfactia pilotilor care se simteau bine in zbor, poate un pic nesiguri la rulaj si stresul tehnicienilor de la sol care nu prea stiau ce sa faca.
Si in final a venit ziua cea mare , confruntarea cu realitatea .
IAR –ul 99 trebuia sa zboare la Boboc  intr-o scoala de piloti militari avnd  o lunga  traditie si mai ales o lunga experienta cu avioane de scoala cu reactie cehesti  , care sunt   unanim acceptate ca fiind cele mai bune avioane de scoala cu reactie din istorie ( pe bune )
Sa nu uitam ca L 29 a fost fabricat in circa 3500 bucati, fiind avionul de training pentru Tratatul de la Varsovia,  din care 52 au zburat la Boboc intre 1966 – 2005 fiind intitulat Blandul Ben  , iar L-39 a fost fabricat in circa 2600 buc,   32 au zburat la Boboc intre 1983 si 2007 , dintre care inca  sunt sute care  zboara privat in SUA, inclusiv din cele aflate anterior la Boboc.
Era o confruntare tehnica si poate una politica , de ce nu !! In 1982 , la un an de la inceperea programului de proiectare IAR 99 , Romania acceptase cumpararea 32 L -39 , probabil ca urmare a presiunilor politice din partea Tratatului de la Varsovia . Piata interna,  care era reprezentata  doar  de Scoala de la Boboc era déjà ocupata !!  Ce ne mai trebuia IAR 99 ?  Asta e politica !!
  Oricum Avioane Craiova era total in afara problemelor de mai sus,   intru-cat in sistemul de atunci piata si serviceul nu erau problemele  producatorului,  acesta fiind  obligat sa realizeze doar planul  cantitativ de productie.
  Si asa am plecat in fruntea unei mici echipe de service  sa ne luptam pentru crezul si produsul nostru.
 Am plecat cu trenul , in picioare , caci nu gasisem bilete , incarcati in sacose cu piese de schimb si cu  ce stiam noi ca ne trebuie,  catre Bucuresti si apoi catre Boboc unde ne astepta in gara un camion militar.
 Ce aparitie de firma mare , intr-un camion militar si cu piesele in sacosa – asta da branding .
Sa nu blamam sistemul , intru-cat la Avioane erau trei ARO cu destinatia service, dar care  erau din intamplare ocupate sa transporte directorii acasa si la servici,  sau unde aveau  si ei ca oamenii  alte probleme mai importante de rezolvat,  tot in slujba IAR-urilor.
Si am ajuns la Boboc sa promovam si sa sustinem IAR 99 , dupa posibilitati , oricum era evident ca eram CONTRA……
Am primit ca  sprijin de logistica  de la armata un camion tip MOLOTOV din al doile razboi mondial , folosit drept  sursa de presiune hidraulica la sol, care intamplator avea lipsa motorul din fata pentru deplasare , fiind necesara tractarea sa si culmea,  pentru a-l amorsa ne-am suit cu furtunele intr-un copac – ma simteam déjà Don Quijote.
Cu toate acestea , am reusit sa pregatim cele 4 IAR 99 . Mai erau doar doua zile pana la prima lor zi de zbor la Boboc, alaturi de marele lor concurent L-ul 39  ( nu discutam despre  comparatii de performante in zbor  facute in Excel de cei care nu au stat niciodata langa un avion militar  aflat cu motorul in 100 %).
Ne apropiam de Prima Zi de Scoala si totul parea ca merge bine , cand , intr-o dupa-amiaza linistita,   toate cadrele de la Boboc plecasera acasa,  iar echipa noastra manca multumita  la popota ( pe vremea aia sa mananci la popota cand erai in delegatie era ceva tare  )  , capitanul inginer ce rapundea tehnic de IAR 99 a avut dorinta sa mai testeze un avion la sol .  A pornit motorul unui avion aflat pe breteaua unde se fac defilarile si a inceput sa faca acceleratii (reprize) la motor.
Noi tocmai terminasem masa si ne apropiam un pic nedumeriti de ceea ce se intampla.
Spre stupoarea noastra, avionul tot facand reprize la motor a reusit sa desprinda calele ce blocau rotile si a inceput sa ruleze la sol. Dintr-un reflex al celui ce se afla in cabina si  care a apasat palonier dreapta, avionul a plecat pe bretea catre noi. Am facut semne disperate « sa taie motorul » si cand am vazut ca eram gata sa fim loviti de aripa ne-am dat la o parte "era cat pe aci sa na calce "  A plecat cu motorul in plin pe iarba si am crezut ca o sa decoleze." asta ne lipsea - in cabina nu era un pilot " In final a oprit motorul si dupa ce a oprit  l-am adus la locul de pornire , crezand ca totul s-a terminat.
Ne-am dus la hotel in Buzau si am  cinstit cum se cuvine evenimentul , convinsi ca totul va ramane intre prieteni.
A doua zi dimineata in autobuzele care ne duceau de la Buzau la Boboc déjà toata lumea comenta evenimetul. Am dat cu subsemnatul la ofiterii de contrainformatii si am spus ca nu s-a intamplat nimic … Asa era regulamentul ce sa-i faci .
Si a venit prima zi de zbor …. Am constatat cu stupoare ca s-a luat decizia ca pentru testarea la sol a motorului de IAR 99 se decisese ca 6 soldati sa sustina aripa lui IAR 99 pentru a nu pleca din frane.
 Era un inceput stangace contra unui sistem . Toti pilotii instructori  fusesera formati la Boboc pe L 29 si L 39 , toti maistrii militari aveau aceeasi pregatire , adica model sovietic , generalii  studiasera in URSS si presedintele Iliescu  ajuns dupa 1990  studiase , coincidenta  ... tot in EST ,,,  adica la Moscova .........iar noi veniseram  modesti din VEST  (CICA) cu IAR UL 99 si cu  trenul de la Craiova,  sa invingem un SISTEM  al Tratatului de  la  Varsovia , ……Si totusi  .. am continuat  !!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu