vineri, 9 ianuarie 2015

ANASTASE DRAGOMIR - INVENTATORUL SCAUNULUI DE CATAPULTARE





                                 
 The modern layout for an ejection seat was first proposed by Romanian inventor Anastase Dragomir in the late 1920s. The design, featuring a parachuted cell (a dischargeable chair from an aircraft or other vehicle), was successfully tested on 25 August 1929 at the Paris-Orly Airport near Paris and in October 1929 at Băneasa, near Bucharest. Dragomir patented his "catapult-able cockpit" at the French Patent Office”  - citat din Wikipedia "ejection seat"

*Braileanul a brevetat inca din anul 1930 o inventie, folosita astazi, in intreaga lume, la avioanele militare supersonice*
Pe 6 februarie 1896, la Braila, se naste Anastase Dragomir, cel de al saselea copil al unui veteran din Razboiul de Independenta. Inca din adolescenta isi contureaza pasiunea pentru aviatie, iar dupa incheierea studiilor pleaca in Franta, unde lucreaza la mai multe uzine de avioane.
In Hexagon, braileanul isi perfectioneaza propriul sistem pentru salvarea pasagerilor si a pilotilor, in cazul accidentelor aviatice.
Dragomir, impreuna cu un alt inventator roman, Tanase Dobrescu, realizeaza un model al unui scaun ejectabil. Inventia, desi era o versiune timpurie a actualelor scaune ejectabile, era destul de complicata pentru acea perioada,  fiind compusa dintr-un scaun detasabil si ejectabil vertical, prevazut cu doua parasute. Aceasta a fost conceputa pentru salvarea vietilor omenesti in cazuri de urgenta.
Pana a breveta inventia, modelul a fost testat pe un avion Farman, in august 1929, pe Aeroportul Paris-Orly, de langa capitala Frantei, iar in luna octombrie a aceluias an, la Aeroportul Baneasa, pe un model Avia. Ambele evenimente au fost un succes, presa din Franta si din Romania subliniind importanta, dar si unicitatea momentului.
Dupa ce in 1928 se depusese cererea de brevetare a “cabinei catapultabile”, doi ani mai tarziu, pe 2 aprilie 1930, cei doi romani obtin patentarea oficiala la Oficiul Francez de Inventii, cu brevetul nr. 678.566. Numele oficial al inventiei  era ‘’Nouveau système de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne” / “Nou sistem de montare al parașutelor la aparate de locomoție aeriană”.
Inovatia lui Anastase Dragomir pentru autostabilizarea cabinei în cădere prin utilizarea a două paraşute auxiliare se regăseşte în soluţiile actuale de paraşute şi cabine catapultabile.
In 1950, dupa doua decenii de la inregistrarea in Franta a inventiei, Dragomir obtine un brevet si in Romania, cu numarul 40125.
In cartea  „Technique des Avions“, aparuta la Paris in 1960, sunt mentionate si realizarile inventatorului roman, in domeniul catapultarii pilotilor si pasagerilor din avioanele aflate in pericol de prabusire.
Sistemul brevetat de  Dragomir se va materializa prin aparitia, la noile tipuri de avioane militare, a scaunului ejectabil.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu