“The modern layout for an ejection seat was
first proposed by Romanian inventor Anastase Dragomir in the
late 1920s. The design, featuring a parachuted cell (a dischargeable chair from an
aircraft or other vehicle), was successfully tested on 25 August 1929 at the Paris-Orly Airport near Paris and in
October 1929 at Băneasa, near Bucharest. Dragomir patented his
"catapult-able cockpit" at the French Patent Office” - citat din Wikipedia "ejection seat"
*Braileanul a brevetat inca din anul 1930 o inventie, folosita
astazi, in intreaga lume, la avioanele militare supersonice*
Pe 6 februarie 1896, la Braila, se naste Anastase Dragomir, cel de al
saselea copil al unui veteran din Razboiul de Independenta. Inca din
adolescenta isi contureaza pasiunea pentru aviatie, iar dupa incheierea
studiilor pleaca in Franta, unde lucreaza la mai multe uzine de avioane.
In Hexagon,
braileanul isi perfectioneaza propriul sistem pentru salvarea pasagerilor si a
pilotilor, in cazul accidentelor aviatice.
Dragomir, impreuna cu un alt inventator roman, Tanase Dobrescu, realizeaza
un model al unui scaun ejectabil. Inventia, desi era o versiune timpurie a
actualelor scaune ejectabile, era destul de complicata pentru acea
perioada, fiind compusa dintr-un scaun detasabil si ejectabil vertical,
prevazut cu doua parasute. Aceasta a fost conceputa pentru salvarea vietilor
omenesti in cazuri de urgenta.
Pana a breveta inventia, modelul a fost testat pe un avion Farman, in
august 1929, pe Aeroportul Paris-Orly, de langa capitala Frantei, iar in luna
octombrie a aceluias an, la Aeroportul Baneasa, pe un model Avia. Ambele
evenimente au fost un succes, presa din Franta si din Romania subliniind
importanta, dar si unicitatea momentului.
Dupa ce in 1928 se depusese cererea de brevetare a “cabinei catapultabile”,
doi ani mai tarziu, pe 2 aprilie 1930, cei doi romani obtin patentarea oficiala
la Oficiul Francez de Inventii, cu brevetul nr. 678.566. Numele oficial al
inventiei era ‘’Nouveau système de montage des parachutes dans les
appareils de locomotion aérienne” / “Nou sistem de montare al parașutelor
la aparate de locomoție aeriană”.
Inovatia lui Anastase Dragomir pentru
autostabilizarea cabinei în cădere prin utilizarea a două paraşute auxiliare se
regăseşte în soluţiile actuale de paraşute şi cabine catapultabile.
In 1950, dupa doua decenii de la inregistrarea in Franta a inventiei, Dragomir obtine un brevet si in Romania, cu numarul 40125.
In 1950, dupa doua decenii de la inregistrarea in Franta a inventiei, Dragomir obtine un brevet si in Romania, cu numarul 40125.
In cartea „Technique des Avions“, aparuta la Paris in 1960, sunt
mentionate si realizarile inventatorului roman, in domeniul catapultarii
pilotilor si pasagerilor din avioanele aflate in pericol de prabusire.
Sistemul brevetat de Dragomir se va materializa prin aparitia, la
noile tipuri de avioane militare, a scaunului ejectabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu