vineri, 9 ianuarie 2015

VASILICA - EROUL CATAPULTARILOR

 



 Vasilică a fost unul din actorii principali in tumultoasa istorie a realizarii scaunului de catapultare romanesc, personaj pitoresc al echipei de proiectare, fabricatie si testare , folosit cu multa emotie si speranta pentru incercarea acestor echipamente destinate salvarii pilotilor din avioanele militare de vanatoare.

            Nu este decat un manechin cu asemanere de fiinta omeneasca (antropomorf) , cantarind 75 kg si dotat cu foarte multi senzori de acceleratie si viteza.  A trecut tacut prin tot programul de testare, de la primele lansari pe rampa si continuand cu numeroasele catapultari reale din cabina IAR-ului 93 dubla comanda seria 600

          In 1985 situatia disponibilitatii de zbor a avioanelor IAR 93 era critica, in principal datorita lipsei pieselor de schimb, respectiv seturi de cartuse si motoare racheta pentru scaunele de catapultare Martin Baker Mk -10 montate pe acest tip de avion.

          Dorinta de a elimina importurile facute cu  valuta forte, a dus la necesitatea accelerarii programului de realizare a unui scaun de catapultare romanesc avand aceleasi performante ca cel fabricat in Marea Britanie.

          Pretul unui scaun de catapultare importat era aproape 150 000 dolari, iar cel al unui set de pirotehnie a carei durata de viata este de 3-4 ani ajungea la 10 000 dolari, sume de neacceptat ca importuri in acea perioada.

          Martin Baker este cea mai renumita firma din lume ce  a produs 75 000  scaune de catapultare montate pe circa 200 tipuri de avioane militare si avand la activ 7450 vieti de piloti salvate

          Programul romanesc a fost realizat prin eforturile inginerilor de la Increst si Aerofina, iar testarile s-au efectuat in poligonul de la Mihai Bravu si apoi la Centrul de Incercari in zbor.

          Cum legile lui Murphy sunt totdeauna valabile, la prima prezentare a unei catapultari de pe o sina de 20 metri scaunul s-a comportat bine , dar la revenirea pe sol a cazut pe capota Oltcit-ului sefului de program , aflat acolo ca sursa de curent si a reusit sa o faca praf.

          A urmat un sir lung cu peste 90 testari la sol si in zbor, imbunatatiri si incercari care au avut ca final realizarea scaunului SC.HV-0


DATE TEHNICE GENERALE

- Inaltimea de catapultare                                                        H = 0-15,000 m

- Viteza avionului la catapultare (IAS)                                   V = 0…900 Km/h
- Inaltimea de separare automata                                            5,000 m
- Deceleratia maxima la separarea scaun - pilot                      3.5 ± 0.5 g
- Inaltimea maxima la care separarea are loc                         H = 1,800 ± 200 m
- Forta maxima de tragere a manetei de catapultare                     10 ÷ 29 daN
- Greutatea maxima a pilotului complet echipat                             110 Kg.
- Viteza maxima de coborare cu parasuta                                       6.5 m/sec.
- Greutatea scaunului complet echipat                                            90.3 Kg.

Pentru a preveni ranirea pilotilor de acceleratia care se produce pe timpul catapultarii, sistemul de propulsive pirotehnic al scaunului asigura o acceleratie maxima de 18 g si un gradient de 220 g/sec.
 
Desi scaunul fusese omolgat , a urmat o perioada dificila de convingere a pilotilor militari privind siguranta unei eventuale catapultari, multi considerand ca este necesara o testare cu un pilot .  Au existat voluntari temerari pentru o astfel de incercare dar nu s-a reusit o modalitate de a plati substantial o recompensa pentru cel ce isi asuma un astfel de risc major.
       In final, in anul 1994, bazat pe experientele facute cu tacutul si stoicul Vasilică, Aviatia militara a acceptat folosirea scaunelor romanesti pentru avioanele IAR 93 si IAR 99.
        Pe data de 30 martie 1995 la Ianca , nu departe de Braila unde s-a nascut Anastase Dragomir, considerat inventatorul scaunului de catapultare pe plan mondial , a avut loc prima catapultare intr-un accident cu un IAR 99 , ambii piloti fiind salvati de scaunele de catapultare.
        Datorita si lui Vasilică , scaunele de catapultare romanesti au intrat in dotarea Aviatiei militare.

         Bravo Vasilică !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu