duminică, 8 martie 2015

AVIOANELE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (I)

     In fiecare zi suntem asaltati in media de clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti in diverse domenii.  aflati in  concurenta  mereu aducatoare de progres. Unii castiga si sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri rasunatoare.
Ne intereseaza de obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate , doar sentimental ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru . Ne-au furat arbitrii, ne-au asuprit cei puternici sau pur si simplu nu am avut noroc, sau mai adevarat poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul, care oricum e subiectiv si negociabil ?
Suntem obisnuiti ,sa auzim  in fiecare zi , diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria .
Excel-ul este neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se  gaseste o pozitie fata de ceilalti.De fapt fiecare subiect e  o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are  un titlu si o  anumita semnificatie. 
Totul este rece si clar si nu ai ce sa comentezi .
In evolutia avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul  99 isi are si el un loc  deja  istoric , indiferent cat de subiectivi sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum - e al nostru).
Istoria sa pare trasa la indigo cu alte produse ale industriei romanesti : fabrici restructurate dramatic, institute de cercetare decimate , specialisti de varf plecati la munca in strainatate , nu la cules de capsuni de aceasta data,  ci la Boeing, Airbus, Bombardier sau RR si  Pratt &Whitney.
Voi incerca sa prezint  o analiza cat mai obiectiva a pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale avioanelor de antrenament cu reactie. Trebuie sa vedem pozitia sa ca rand si coloana in tabelul Avioanelor de antrenament cu reactie ( caci acolo are si el un loc )
Am fost obisnuiti cu diverse cutume, gen  IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de 1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in generatia sa. Cum spuneam mai sus , cele doua avioane sunt favoritele noastre si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi , doar suntem Romani.


                                  PRIMA GENERATIE  (1948-1960)

Produse cca 14300 avioane

Odata cu aparitia avioanelor  de vanatoare cu reactie a izvorat si  necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti  militari.  Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial , a dus la  instaurarea razboiului rece,  avand ca si consecinta directa ( suna avocateste)  o competitie  acerba in piata avioanelor de antrenament, de fapt necesitatea de a avea cei mai bine pregatiti piloti pentru a asigura suprematia aeriana si deci o eventuala victorie intr-un razboi nedorit de nimeni.( Oare ?)
Aparitia motorului cu reactie cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor motoare  cu compresoare axiale, avand in general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea primei generatii de jet trainere.
De observat este faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu Anglia, Franta , respectiv Cehoslovacia ( desemnata de tratatul de la Varsovia)
Armamentul este limitat ca si diversitate , iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf,  cu exceptia celor derivate din avioane de vanatoare (T 33 )  . 
    Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand  pe rand  generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29) , unele zborand   si acum fie  in tari din Africa sau Asia sau , sunt  inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.

                                                                                     T-33



 Duxford Airshow in 1999.




  

Tara :   SUA      Primul zbor  1948        Nr buc fabricate 6257     Motor   reactie centrifugal  Allison J33   C  tractiune 2000 kgf 
Operatori  39    Forte aeriene
Avion derivat din Lockheed P-80 Shooting Star, primul avion de lupta  american, precursorul celebrului North American F-86 Sabre , echivalentul MIG-ului 15 .  


                                                     FOUGA MAGISTER


      

Formatia RED DEVILS BELGIA

                                               

Tara :   Franta       Primul zbor  1952        Nr buc fabricate 929   2 motoare   reactie cu  compresor centrifugal Turbomeca Marboré  forta tractiune 400 kgf
Operatori  26 Forte aeriene  in principal Franta,Germania,Israel, Finlanda




                                                       BAC JET PREVOST        


         
Demonstratie de zbor 

          


Tara :   Anglia       Primul zbor  1954     Nr buc fabricate 741        Motor   reactie  simplu flux  de 1100 kgf  Viper Mk-202   Este primul avion cu motor simplu flux   -  dotat cu  o prima varianta de VIPER
Operatori  10  Forte aeriene Retras in 1993


        T-37 Tweet




Grissom 1992 SUA 

                                          


Tara :   SUA      Primul zbor  1954        Nr buc fabricate 1268   2   motore cu   reactie cu compresor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré    Operatori  19 Forte aeriene  


Hispano HA-200 Saeta





Avion in muzeul din Gijon


Tara :   Spania       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 212        2   motore cu   reactie  compressor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré    Operatori  19 Forte aeriene
Operatori  2  Forte aeriene  
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.



Fokker s-14 Machtrainer




Tara :   Olanda      Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 21        Motor   reactie  compressor centrifugal Rolls-Royce RB.37 Derwent  1100 kgf Operatori   1  Forta aeriana 



Aermacchi MB-326




Formatia de acrobatie Africa de Sud

 

Tara :   Italia      Primul zbor  1957        Nr buc fabricate 700       Motor   reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf
Operatori   16  Forte aeriene

Fuji- T1

                                               


Tara :   Japonia      Primul zbor  1958        Nr buc fabricate 66      Motor   reactie simplu flux  Bristol Siddeley Orpheus  2100 kgf  Operatori   1  Forta aeriana  


Aero L-29 Delfin



Formatie REDSTAR REBELS - SUA



Tara :   Cehoslovacia      Primul zbor  1959     Nr buc fabricate 3500     Motor  reactie centrifugal  Motorlet M-701   tractiune 870 kgf Operatori   22  Forte aeriene  Inca in serviciu  activ in cateca tari africane.

( Va continua}

Un comentariu:

  1. Felicitari Grigore!Era cazul ca cineva care stie si s-a documentat sa scrie.Imi place faza cu " avocatii " din introducere.Mai stim noi amandoi pe unii care chiar erau ...cand pe la 11 noaptea inginerii i-au facut umili, schimband textul si ca sa fie cum se cuvenea.

    RăspundețiȘtergere