In fiecare zi suntem asaltati in media de
clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti in
diverse domenii. aflati in concurenta mereu aducatoare de progres. Unii castiga si
sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri
rasunatoare.
Ne intereseaza de
obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate , doar
sentimental ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de
obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de
cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru . Ne-au furat arbitrii,
ne-au asuprit cei puternici sau pur si simplu nu am avut noroc, sau mai
adevarat poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate
niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la
televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul,
care oricum e subiectiv si negociabil ?
Suntem obisnuiti
,sa auzim in fiecare zi , diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta
pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria .
Excel-ul este
neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se gaseste o pozitie fata de ceilalti.De fapt fiecare subiect e o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are un titlu si o anumita semnificatie.
Totul este rece
si clar si nu ai ce sa comentezi .
In evolutia
avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul 99 isi are si el un loc deja istoric , indiferent cat de subiectivi
sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum - e al nostru).
Istoria sa pare
trasa la indigo cu alte produse ale industriei romanesti : fabrici restructurate
dramatic, institute de cercetare decimate , specialisti de varf plecati la
munca in strainatate , nu la cules de capsuni de aceasta data, ci la Boeing, Airbus, Bombardier sau RR si Pratt
&Whitney.
Voi incerca sa
prezint o analiza cat mai obiectiva a
pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale
avioanelor de antrenament cu reactie. Trebuie sa vedem pozitia sa ca rand si coloana in tabelul Avioanelor de antrenament cu reactie ( caci acolo are si el un loc )
Am fost obisnuiti
cu diverse cutume, gen IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de
1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in
generatia sa. Cum spuneam mai sus , cele doua avioane sunt favoritele noastre
si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi , doar suntem Romani.
PRIMA GENERATIE (1948-1960)
Produse cca 14300
avioane
Odata cu aparitia
avioanelor de vanatoare cu reactie a izvorat si necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti militari. Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial , a dus la instaurarea razboiului rece, avand ca si consecinta directa ( suna avocateste) o competitie acerba in piata avioanelor de antrenament, de fapt necesitatea de a avea cei mai bine pregatiti piloti pentru a asigura suprematia aeriana si deci o eventuala victorie intr-un razboi nedorit de nimeni.( Oare ?)
Aparitia
motorului cu reactie cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor
motoare cu compresoare axiale, avand in
general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea
primei generatii de jet trainere.
De observat este
faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu
Anglia, Franta , respectiv Cehoslovacia ( desemnata de tratatul de la Varsovia)
Armamentul este
limitat ca si diversitate , iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf, cu exceptia celor derivate din avioane de
vanatoare (T 33 ) .
Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand pe rand generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29) , unele zborand si acum fie in tari din Africa sau Asia sau , sunt inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.
T-33
Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand pe rand generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29) , unele zborand si acum fie in tari din Africa sau Asia sau , sunt inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.
T-33
Duxford Airshow in 1999.
Tara : SUA Primul zbor 1948 Nr buc fabricate 6257 Motor reactie centrifugal Allison J33 C tractiune 2000 kgf
Operatori 39 Forte
aeriene
Avion derivat din Lockheed P-80 Shooting
Star, primul avion de lupta american,
precursorul celebrului North American F-86 Sabre , echivalentul
MIG-ului 15 .
FOUGA MAGISTER
Formatia RED DEVILS BELGIA
Tara :
Franta Primul zbor 1952
Nr buc fabricate 929 2 motoare reactie cu compresor centrifugal Turbomeca Marboré forta tractiune 400 kgf
Operatori
26 Forte aeriene in principal Franta,Germania,Israel, Finlanda
BAC JET PREVOST
Demonstratie de zbor
Tara
: Anglia Primul
zbor 1954 Nr buc fabricate 741 Motor
reactie simplu flux de 1100 kgf
Viper Mk-202 Este primul
avion cu motor simplu flux - dotat cu o prima varianta de VIPER
Operatori
10
Forte aeriene Retras in 1993
T-37 Tweet
Grissom 1992 SUA
Tara :
SUA Primul zbor 1954
Nr buc fabricate 1268 2 motore
cu reactie cu compresor centrifugal 400 kgf Turbomeca Marboré Operatori 19 Forte aeriene
Hispano HA-200 Saeta
Avion in muzeul din Gijon
Tara :
Spania Primul zbor 1955
Nr buc fabricate 212 2 motore cu
reactie compressor
centrifugal 400 kgf Turbomeca Marboré Operatori 19 Forte aeriene
Operatori
2
Forte aeriene
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.
Fokker s-14 Machtrainer
Tara
: Olanda Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 21 Motor
reactie compressor centrifugal Rolls-Royce RB.37 Derwent 1100 kgf Operatori
1
Forta aeriana
Aermacchi MB-326
Formatia de acrobatie Africa de Sud
Tara : Italia
Primul zbor 1957 Nr buc fabricate 700 Motor
reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf
Operatori 16
Forte aeriene
Fuji- T1
Tara
: Japonia Primul zbor 1958 Nr buc fabricate 66 Motor reactie simplu flux Bristol
Siddeley Orpheus 2100 kgf Operatori 1
Forta aeriana
Aero L-29 Delfin
Formatie REDSTAR REBELS - SUA
Tara :
Cehoslovacia Primul zbor 1959
Nr buc fabricate 3500
Motor reactie centrifugal Motorlet M-701 tractiune 870 kgf Operatori 22
Forte aeriene Inca in
serviciu activ in cateca tari africane.
( Va continua}
Felicitari Grigore!Era cazul ca cineva care stie si s-a documentat sa scrie.Imi place faza cu " avocatii " din introducere.Mai stim noi amandoi pe unii care chiar erau ...cand pe la 11 noaptea inginerii i-au facut umili, schimband textul si ca sa fie cum se cuvenea.
RăspundețiȘtergere