marți, 3 noiembrie 2015

Cooperarea cu Jaffe Aircraft Industries pentru promovarea IAR - ului 99 (II)

Si ma-m intors de la Jaffe naucit si plin de sperante. Totul parea verosimil si chiar realizabil.
Am inceput sa visam frumos, doar era perioada cand credeam in Romania ( in deplina noastra naivitate ) ca viitorul va fi roz si plin de sperante.  De fapt chiar putea fi adevarat.
Ne-am mai petrecut cateva luni ocupati cu Iliescu si televizorul si am aflat ca Jaffe vine in Romania in jur de 1 mai (1990) , iar in  programul sau are si o vizita la Craiova.
Si chiar asa a fost .
A venit in Romania, primit chiar de noul nostru presedinte Iliescu, a fost cazat la Palatul Elisabeta, a aparut la stirile TVR  si a zburat la Craiova cu elicopterul lui  Ceausecu , pilotat chiar de celebrul pe atunci Malutan. ( Pentru cei mai tineri, Malutan a pilotat acelasi elicopter si  l-a preluat pe Ceausecu de pe sediul CC pe 22 decembrie  1989).
Jaffe ne-a vizitat fabrica si ne-a promis ca va trimite un pilot de incercare sa evalueze IAR-ul 99.
Dupa ce a facut afacerile cu hush - kit-area Boeing-urilor 707 Tarom si Romavia , a plecat linistit acasa  cu banii in traista si doar a promis ca va sustine IAR -ul 99.
Era un om de afaceri care a facut deal-ul cu B 707 si care credea ca va face bani si cu IAR-ul 99.
Si chiar  s-a tinut de cuvant.
In numai 2 saptamani, la mijlocul lui mai , a ajuns la Craiova  pilotul Peter Lert, un personaj plin de charisma si talent, supereducat si cu un deosebit profesionalism.
Pilot cu experienta in marketing, fusese angajat de Jaffe pentru promovarea avionului SA 32 T , pe care l-am descris in prima parte a acestui articol.
Zburase cu el singur , promovandu-l in toata lumea, incepand din Japonia catre vest.
Si a ajuns la Craiova sa zboare IAR -ul 99, in timp ce avionul sau era garat la Otopeni pentru o revizie la motor.
Peter, inainte sa vina la Craiova fusese cazat la Intercontinental si din balconul apartamentului sau invatase sa cante in romaneste Imnul Golanilor.   Era incantat si entuziasmat de euforia Pietii Universitatii.
Si a zburat cu ' 99 si i-a placut enorm .
I-a raportat lui Jaffe, care a hotarat rapid sa participam impreuna la Farnborough 1990 , adica in septembrie.
Avioanele noastre erau  dotate cu statii NAV- COM rusesti , deci imposibil de zburat in vest.
Jaffe a hotarat ca trebuie sa venim urgent in US pentru a stabili detaliile tehnice pentru modernizarea lui IAR - 99 SI participarea la Farnborough.
Si am plecat la inceput de iunie , cu celebrul avion a lui Ceausecu , ce urma sa fie modernizat in Santa Barbara.
Si am zburat cu acel avion ,  care facuse ultimul zbor cu Ceausecu in Iran in decembrie '89 .
Inca erau in video-play-ere filmele sale preferate : Nea Marin Miliardar, si Concertele de Anul Nou ale Filarmonicii din Viena . Un avion superb......
Era deja istorie .
La sediul Jaffe din San Antonio Texas, s-au stabilit rapid toate detaliile colaborarii in marketing .
Urma sa participam cu doua IAR 99 la Farnborough in septembrie , vopsite alb albastru , cu echipamente noi de avionica pentru Nav Com, respectiv de la Bendix King.
Americanii pregatisera prospecte super, insigne si un program complet de promo realizat de profesionisti in marketing platiti de ei .
Problema era ca pentru a face exportul de echipamente catre Romania, o tara inca din Tratatul de la Varsovia  atunci, era nevoie de o groaza de aprobari din SUA .
Si atunci Jaffe a luat-o pe scurtatura, noi ( adica doi ingineri) fiind pusi in situatia de a aduce echipamentele platite de ei pentru cele 2 avioane ( aprox. 300.000 usd) in bagajele personale si pe propriu risc.
Am acceptat si am avut doua momente de cumpana :
In New York se pierduse unul din bagaje dar l-am regasit total intamplator. Se rupsese eticheta de pe unul din geamantane si dupa ce l-am declarat la bagaje pierdute, l-am gasit ratacit langa banda rotativa.
In SUA nu am avut probleme la iesire
Al  doilea moment a fost cand vama din Otopeni ne-a intrebat daca avem in bagaje ceva echipamente electronice gen video . Cand am spus pe bune ce avem in sacose ne-au spus "Treceti dracului mai repede si taceti din gura !!!:
Cand am ajuns repede acasa cu echipamentele si ne-am apucat de proiectare pentru montarea noilor echipamente  ne-am trezit cu Mineriada din 13 iunie. . Pica groaznic pentru noi !!!
Dupa nici 2 saptamani a cazut S -001  . TRAGEDIE CUMPLITA !!
Iunie '90 a fost plin de evenimente  groaznice .
Si  in septembrie am plecat  totusi la Farnborough in 1990 , in colaborare cu JAFFE !!!!


-








2 comentarii: