joi, 26 ianuarie 2017

AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (I)

   In fiecare zi suntem asaltati in media de clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti  aflati in  continua concurenta  . Unii castiga si sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri rasunatoare.
Ne intereseaza de obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate , doar sentimental, ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru . Ne-au furat arbitrii, ne-au asuprit cei puternici,  pur si simplu nu am avut noroc, poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul, care oricum e subiectiv si negociabil ?
Vedem diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria .
Excel-ul este neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se  gaseste o pozitie fata de ceilalti. De fapt fiecare subiect e  o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are  un titlu si o  anumita semnificatie. 
Totul este rece si clar si nu ai ce sa comentezi .
In evolutia avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul  99 isi are si el un loc  deja  istoric , indiferent cat de subiectivi sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum - e al nostru).
Voi incerca sa prezint  o analiza cat mai obiectiva a pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale avioanelor de antrenament cu reactie. 
Am fost obisnuiti cu diverse legende , gen  IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de 1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in generatia sa. Cum spuneam mai sus , cele doua avioane sunt favoritele noastre si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi , doar suntem Romani.


                                  PRIMA GENERATIE  (1948-1960)

Produse cca 14300 avioane 

Odata cu aparitia avioanelor  de vanatoare cu reactie a izvorat si  necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti  militari.  Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial , a dus la  instaurarea razboiului rece,  avand ca si consecinta directa  o competitie  acerba in piata avioanelor de antrenament, 
Aparitia motorului  cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor motoare  cu compresoare axiale, avand in general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea primei generatii de jet trainere.
De observat este faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu Anglia, Franta , respectiv Cehoslovacia ( desemnata de tratatul de la Varsovia)
Armamentul este limitat ca si diversitate , iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf,  cu exceptia celor derivate din avioane de vanatoare (T 33 )  . 
    Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand  pe rand  generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29) , unele zburand   si acum fie  in tari din Africa sau Asia sau , sunt  inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.

                                                                               T-33


 Duxford Airshow in 1999.

  


Tara :   SUA      Primul zbor  1948        Nr buc fabricate 6257     Motor   reactie centrifugal  Allison J33   C tractiune 2000 kgf    Operatori  39    Forte aeriene Avion derivat din P-80 Shooting Star , primul avion de lupta cu reactie america, precursorul lui P 86 Sabre.  


                                                            FOUGA MAGISTER


      

Formatia RED DEVILS BELGIA

                                               

Tara :   Franta       Primul zbor  1952        Nr buc fabricate 929   2 motoare reactie cu  compresor centrifugal Turbomeca Marboré  forta tractiune 400 kgf
Operatori  26 Forte aeriene  in principal Franta,Germania,Israel, Finlanda

                                                       BAC JET PREVOST        


         

Demonstratie de zbor 

          


Tara :   Anglia       Primul zbor  1954     Nr buc fabricate 741        Motor   reactie  simplu flux  de 1100 kgf  Viper Mk-202   Este primul avion cu motor simplu flux   -  dotat cu  o prima varianta de VIPER
Operatori  10  Forte aeriene Retras in 1993


        T-37 Tweet



  

Grissom 1992 SUA 


                                          


Tara :   SUA      Primul zbor  1954        Nr buc fabricate 1268   2   motore cu   reactie cu compresor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré    Operatori  19 Forte aeriene  


Hispano HA-200 Saeta


    

Avion in muzeul din Gijon


Tara :   Spania       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 212        2   motore cu   reactie  compressor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré    
Operatori  2  Forte aeriene  
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.


Fokker s-14 Machtrainer


     


Tara :   Olanda      Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 21        Motor   reactie cu compresor centrifugal  Rolls-Royce RB.37 Derwent  1100 kgf   Operatori   1  Forta aeriana 


Aermacchi MB-326


     

       Formatia de acrobatie Africa de Sud

      

Tara :   Italia      Primul zbor  1957        Nr buc fabricate 700       Motor   reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf
Operatori   16  Forte aeriene



Fuji- T1        

 

  

Tara :   Japonia      Primul zbor  1958        Nr buc fabricate 66      Motor   reactie simplu flux  Bristol Siddeley Orpheus  2100 kgf  Operatori   1  Forta aeriana


Aero L-29 Delfin



    

Formatie REDSTAR REBELS - SUA



Tara :   Cehoslovacia      Primul zbor  1959     Nr buc fabricate 3500     Motor  reactie centrifugal  Motorlet M-701   tractiune 870 kgf Operatori   22  Forte aeriene  Inca in serviciu  activ in cateva tari africane.



GENERATIA A-II-A


NR APARATE  CONSTRUITE  3200 


  Aceasta a doua generatie , fabricata in anii '60 a incercat sa satisfaca cerintele specifice avioanelor de antrenament pentru pilotii  ce urmau sa zboare avioanele  de lupta moderne, aflate in continua evolutie, in general cu o generatie inaintea trainerelor.
Dupa razboiul din Corea , cand Sabre F -86  a luptat cu adversarul direct MIG-15,  aparitia unei noi generatii de avioane de vanatoare gen F-4 contra MIG -21 , in special in razboiul din Vietnam , a adus ca necesitate si introducerea unor avioane de antrenament mai performante.
Pe langa marile puteri - SUA si UK - apar si tari mai mici, la care tehnologia a ajuns mai tarziu, sub licenta sau poate  doar lasata  a fi copiata cu intentie si ajutor   din motive  politice, tari care incearca sa patrunda de fapt in cercul celor mari, bineinteles,  cu o generatie in urma de fapt.
Motoarele cu reactie simplu flux, aflate intr-o permanenta evolutie, inlocuiesc motoarele cu compresor centrifugal , care aveau ca principal dezavantaj un diametru foarte mare, plafonand caracteristicile aerodinamice alle avioanelor.
Daca Yugoslavia, ca si Italia anterior a apelat la motorul RR VIPER aflat in primele variante, Polonia a incercat sa isi dezvolte propriul motor cu reactie, de fapt tot o copie a Viperului.

FOLLAND GNAT T1



Videoclip prezentare


       \
RED ARROWS 1974
      


                                     


 Tara :  Marea Britanie       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 449     Motor   reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 701-01 2200 kgf 
A fost folosit in Marea Britanie ca avion de antrenament avansat , fiind intre 1965 si 1979 avionul  celebrei formatii Red Arrows.
A participat in razboiul indo-pakistanez cu victorii impotriva Sabre 86 si atacuri la sol .
Operatori  : Marea Britanie, Finlanda,  India si Yugoslavia (doar 2 bucati pentru testare)

T-38



THUNDERBIRDS  US AIR FORCE AEROBATIC TEAM 1975

                                         

 Tara :  SUA      Primul zbor  1959        Nr buc fabricate 1146     Motor   reactie simplu flux        2 × General Electric J85   900 kgf  fiecare sau 1700 kgf cu postccombustie
Unul din cele mai reusite avioane de antrenament avansat , cu o viteza maxima de M 1.3 .
Peste 560 avioane sunt in serviciu in SUA pana in 2020 , circa 70 000 piloti ale  celor mai moderne avioane de  vanatoare sau bombardament fiind antrenati pe acest jet trainer.
Majoritatea aparatelor au peste 15 000 ore zbor.
NASA a operat permanent 32 avioane , fiind de obicei in folosinta permanenta  a astronautilor.
Operatori  : SUA , Germania, Turcia, Portugalia, Coreea , Taiwan

In 18 ianuarie 1982 a avut loc un tragic accident in timpul unui  zbor de antrenament al formatiei de acrobatie Thunderbirds USAF.
Patru avioane T 38  zburand in formatie "diamond" (romb) trebuiau sa execute un looping urmat de redresare la cca 100 m . Din nefericire, capul formatiei a lovit solul in mare viteza, urmat solidar de ceilalti trei, toti cei patru piloti pierzandu-si viata. US Airforce a decis stergerea casetei care inregistrase accidentul.
Dupa 18 luni de la tragicul accident, Thunderbirds zburau din nou.






T-2




 Tara :  SUA      Primul zbor  1959     Avion destina antrenamentului in marina - portavioane    Nr buc fabricate 529     Motor   reactie simplu flux        2x  General Electric J85   1300 kgf  fiecare

Operatori  3    Forte aeriene   SUA, Venezuela, Grecia ( inca activ)


ZBOR CU T-2 BUCKEYE

                                       
           ATERIZARE CATASTROFALA PE PORTAVIONUL LEXINGTON 1989 - 5 victime



CANADAIR CT 114 TUTOR



Tara :  CANADA      Primul zbor  1960        Nr buc fabricate 212     Motor   reactie simplu flux         1x   Orenda J85-CAN-40   1100 kgf  Retras in 2000
Operatori  2   Forte aeriene  Canada , Malaiezia

FORMATIA SNOWBIRDS ORILLIA 2012


ACCIDENT SNOWBIRDS 1989


                                           



                                                      PZL TS-11 ISKRA




 Tara :  Polonia       Primul zbor  1960    Avion destinat antrenamentului in pactul de la Varsovia - a pierdut competitia in fata L-ului 29    Nr buc fabricate 424     Motor   reactie simplu flux        WSK SO-1 , de fapt copie a motorului Armstrong Siddeley Viper 8 cu o tractiune de 960 kgf
Operatori  3    Forte aeriene   Polonia , India (76 buc)





FORMATIA DE ACROBATIE ISKRY


                                        
                                        

SOKO G-2 GALEB




Tara :  Yugoslavia    Primul zbor  1961        Nr buc fabricate  248     Motor   reactie simplu flux    Viper ASV.11 Mk 22-6   1100 kgf  construit sub licenta
Operatori  2   Forte aeriene  Yugoslavia , Libia (116)

FORMATIA ACROBATIE STARS

                                           
                                         




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu