In fiecare zi suntem asaltati in media de clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti aflati in continua concurenta . Unii castiga si sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri rasunatoare.
Ne intereseaza de obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate , doar sentimental, ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru . Ne-au furat arbitrii, ne-au asuprit cei puternici, pur si simplu nu am avut noroc, poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul, care oricum e subiectiv si negociabil ?
Vedem diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria .
Excel-ul este neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se gaseste o pozitie fata de ceilalti. De fapt fiecare subiect e o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are un titlu si o anumita semnificatie.
Totul este rece si clar si nu ai ce sa comentezi .
In evolutia avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul 99 isi are si el un loc deja istoric , indiferent cat de subiectivi sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum - e al nostru).
Voi incerca sa prezint o analiza cat mai obiectiva a pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale avioanelor de antrenament cu reactie.
Am fost obisnuiti cu diverse legende , gen IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de 1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in generatia sa. Cum spuneam mai sus , cele doua avioane sunt favoritele noastre si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi , doar suntem Romani.
PRIMA GENERATIE (1948-1960)
Produse cca 14300 avioane
Odata cu aparitia avioanelor de vanatoare cu reactie a izvorat si necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti militari. Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial , a dus la instaurarea razboiului rece, avand ca si consecinta directa o competitie acerba in piata avioanelor de antrenament,
Aparitia motorului cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor motoare cu compresoare axiale, avand in general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea primei generatii de jet trainere.
De observat este faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu Anglia, Franta , respectiv Cehoslovacia ( desemnata de tratatul de la Varsovia)
Armamentul este limitat ca si diversitate , iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf, cu exceptia celor derivate din avioane de vanatoare (T 33 ) .
Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand pe rand generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29) , unele zburand si acum fie in tari din Africa sau Asia sau , sunt inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.
T-33
Duxford Airshow in 1999.
Tara : SUA Primul zbor 1948 Nr buc fabricate 6257 Motor reactie centrifugal Allison J33 C tractiune 2000 kgf Operatori 39 Forte aeriene Avion derivat din P-80 Shooting Star , primul avion de lupta cu reactie america, precursorul lui P 86 Sabre.
FOUGA MAGISTER
Formatia RED DEVILS BELGIA
Tara : Franta Primul zbor 1952 Nr buc fabricate 929 2 motoare reactie cu compresor centrifugal Turbomeca Marboré forta tractiune 400 kgf
Operatori 26 Forte aeriene in principal Franta,Germania,Israel, Finlanda
BAC JET PREVOST
Demonstratie de zbor
Tara : Anglia Primul zbor 1954 Nr buc fabricate 741 Motor reactie simplu flux de 1100 kgf Viper Mk-202 Este primul avion cu motor simplu flux - dotat cu o prima varianta de VIPER
Operatori 10 Forte aeriene Retras in 1993
T-37 Tweet
Grissom 1992 SUA
Tara : SUA Primul zbor 1954 Nr buc fabricate 1268 2 motore cu reactie cu compresor centrifugal 400 kgf Turbomeca Marboré Operatori 19 Forte aeriene
Hispano HA-200 Saeta
Avion in muzeul din Gijon
Tara : Spania Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 212 2 motore cu reactie compressor centrifugal 400 kgf Turbomeca Marboré
Operatori 2 Forte aeriene
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.
Fokker s-14 Machtrainer
Tara : Olanda Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 21 Motor reactie cu compresor centrifugal Rolls-Royce RB.37 Derwent 1100 kgf Operatori 1 Forta aeriana
Aermacchi MB-326
Formatia de acrobatie Africa de Sud
Tara : Italia Primul zbor 1957 Nr buc fabricate 700 Motor reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf
Operatori 16 Forte aeriene
Fuji- T1
Tara : Japonia Primul zbor 1958 Nr buc fabricate 66 Motor reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 2100 kgf Operatori 1 Forta aeriana
Aero L-29 Delfin
Formatie REDSTAR REBELS - SUA
Tara : Cehoslovacia Primul zbor 1959 Nr buc fabricate 3500 Motor reactie centrifugal Motorlet M-701 tractiune 870 kgf Operatori 22 Forte aeriene Inca in serviciu activ in cateva tari africane.
Tara : SUA Primul zbor 1959 Nr buc fabricate 1146 Motor reactie simplu flux 2 × General Electric J85 900 kgf fiecare sau 1700 kgf cu postccombustie
Unul din cele mai reusite avioane de antrenament avansat , cu o viteza maxima de M 1.3 .
Peste 560 avioane sunt in serviciu in SUA pana in 2020 , circa 70 000 piloti ale celor mai moderne avioane de vanatoare sau bombardament fiind antrenati pe acest jet trainer.
Majoritatea aparatelor au peste 15 000 ore zbor.
NASA a operat permanent 32 avioane , fiind de obicei in folosinta permanenta a astronautilor.
Tara : SUA Primul zbor 1959 Avion destina antrenamentului in marina - portavioane Nr buc fabricate 529 Motor reactie simplu flux 2x General Electric J85 1300 kgf fiecare
Tara : CANADA Primul zbor 1960 Nr buc fabricate 212 Motor reactie simplu flux 1x Orenda J85-CAN-40 1100 kgf Retras in 2000
Tara : Polonia Primul zbor 1960 Avion destinat antrenamentului in pactul de la Varsovia - a pierdut competitia in fata L-ului 29 Nr buc fabricate 424 Motor reactie simplu flux WSK SO-1 , de fapt copie a motorului Armstrong Siddeley Viper 8 cu o tractiune de 960 kgf
Tara : Yugoslavia Primul zbor 1961 Nr buc fabricate 248 Motor reactie simplu flux Viper ASV.11 Mk 22-6 1100 kgf construit sub licenta
GENERATIA A-II-A
NR APARATE CONSTRUITE 3200
Aceasta a doua generatie , fabricata in anii '60 a incercat sa satisfaca cerintele specifice avioanelor de antrenament pentru pilotii ce urmau sa zboare avioanele de lupta moderne, aflate in continua evolutie, in general cu o generatie inaintea trainerelor.
Dupa razboiul din Corea , cand Sabre F -86 a luptat cu adversarul direct MIG-15, aparitia unei noi generatii de avioane de vanatoare gen F-4 contra MIG -21 , in special in razboiul din Vietnam , a adus ca necesitate si introducerea unor avioane de antrenament mai performante.
Pe langa marile puteri - SUA si UK - apar si tari mai mici, la care tehnologia a ajuns mai tarziu, sub licenta sau poate doar lasata a fi copiata cu intentie si ajutor din motive politice, tari care incearca sa patrunda de fapt in cercul celor mari, bineinteles, cu o generatie in urma de fapt.
Motoarele cu reactie simplu flux, aflate intr-o permanenta evolutie, inlocuiesc motoarele cu compresor centrifugal , care aveau ca principal dezavantaj un diametru foarte mare, plafonand caracteristicile aerodinamice alle avioanelor.
Daca Yugoslavia, ca si Italia anterior a apelat la motorul RR VIPER aflat in primele variante, Polonia a incercat sa isi dezvolte propriul motor cu reactie, de fapt tot o copie a Viperului.
FOLLAND GNAT T1
Videoclip prezentare
\
RED ARROWS 1974
Tara : Marea Britanie Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 449 Motor reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 701-01 2200 kgf
A fost folosit in Marea Britanie ca avion de antrenament avansat , fiind intre 1965 si 1979 avionul celebrei formatii Red Arrows.
A participat in razboiul indo-pakistanez cu victorii impotriva Sabre 86 si atacuri la sol .
A fost folosit in Marea Britanie ca avion de antrenament avansat , fiind intre 1965 si 1979 avionul celebrei formatii Red Arrows.
A participat in razboiul indo-pakistanez cu victorii impotriva Sabre 86 si atacuri la sol .
Operatori : Marea Britanie, Finlanda, India si Yugoslavia (doar 2 bucati pentru testare)
T-38
THUNDERBIRDS US AIR FORCE AEROBATIC TEAM 1975
Unul din cele mai reusite avioane de antrenament avansat , cu o viteza maxima de M 1.3 .
Peste 560 avioane sunt in serviciu in SUA pana in 2020 , circa 70 000 piloti ale celor mai moderne avioane de vanatoare sau bombardament fiind antrenati pe acest jet trainer.
Majoritatea aparatelor au peste 15 000 ore zbor.
NASA a operat permanent 32 avioane , fiind de obicei in folosinta permanenta a astronautilor.
Operatori : SUA , Germania, Turcia, Portugalia, Coreea , Taiwan
In 18 ianuarie 1982 a avut loc un tragic accident in timpul unui zbor de antrenament al formatiei de acrobatie Thunderbirds USAF.
Patru avioane T 38 zburand in formatie "diamond" (romb) trebuiau sa execute un looping urmat de redresare la cca 100 m . Din nefericire, capul formatiei a lovit solul in mare viteza, urmat solidar de ceilalti trei, toti cei patru piloti pierzandu-si viata. US Airforce a decis stergerea casetei care inregistrase accidentul.
Dupa 18 luni de la tragicul accident, Thunderbirds zburau din nou.
In 18 ianuarie 1982 a avut loc un tragic accident in timpul unui zbor de antrenament al formatiei de acrobatie Thunderbirds USAF.
Patru avioane T 38 zburand in formatie "diamond" (romb) trebuiau sa execute un looping urmat de redresare la cca 100 m . Din nefericire, capul formatiei a lovit solul in mare viteza, urmat solidar de ceilalti trei, toti cei patru piloti pierzandu-si viata. US Airforce a decis stergerea casetei care inregistrase accidentul.
Dupa 18 luni de la tragicul accident, Thunderbirds zburau din nou.
T-2
Operatori 3 Forte aeriene SUA, Venezuela, Grecia ( inca activ)
ZBOR CU T-2 BUCKEYE
ATERIZARE CATASTROFALA PE PORTAVIONUL LEXINGTON 1989 - 5 victime
CANADAIR CT 114 TUTOR
Operatori 2 Forte aeriene Canada , Malaiezia
FORMATIA SNOWBIRDS ORILLIA 2012
ACCIDENT SNOWBIRDS 1989
PZL TS-11 ISKRA
Operatori 3 Forte aeriene Polonia , India (76 buc)
FORMATIA DE ACROBATIE ISKRY
SOKO G-2 GALEB
Operatori 2 Forte aeriene Yugoslavia , Libia (116)
FORMATIA ACROBATIE STARS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu