Inceputul lui decembrie 1989 , cu toate
evenimentele ce au urmat , ma gaseste seful Atelierului Service Pista la
Avioane Craiova , alaturi de un grup mic
de ingineri de aviatie tineri, majoritatea inca in stagiatura, plini de entuziasm
si pasionati de aviatie , doi maistri talentati
cu multa expereinta si o echipa de muncitori trecuti prin multe.
Ne ocupam in principal de testarea la sol a avioanelor
IAR 93 si IAR 99, predarea catre Centrul de incercari in zbor unde se efectuau
cele cinci zboruri test pentru probele de casa, urmate apoi de predarea catre
beneficiar , inclusiv alte doua zboruri
de receptie.
In paralel asiguram service-ul in garantie si post garantie
pentru toate avioanele livrate armatei.
Imi placea ce
faceam si numai de monotonie nu aveam parte, fiecare zi de zbor, fiecare avion
care ne dadea batai de cap ne facea sa ne simtim bine, fara team building,
socializare sau interactiune programata.
Mai jucam un fotbal
, mai beam cate o bere dupa ce verificam sticla de urme de ulei si de
impuritati, mai discutam cum sa facem rost de niste pui sau carne, de bancuri
noi nu se ducea lipsa , comentam filmele vazute pe antena de sarbi, iar
profesional chiar aveam ce face. Eram si noi uimiti cum ni se acordase
incredere de catre conducerea fabricii sa facem aceste joburi , iar de politica PCR nu ne intreba nimeni nimic. Parca eram
izolati de lume si existenta noastra gravita in jurul IAR-urilor.
Pe 16 decembrie
am plecat pentru training la
Turbomecanica, unde anual trebuia sa fim atestati pentru pornirea si
verificarea la sol a motoarelor Viper. Orice delegatie la Bucuresti era un
eveniment cand mai ieseai din rutina, poate cumparai niste salam de vara ce il
uscai pe balcon, dupa ce il dadeai prin faina sa semene cu cel de Sibiu, dormeai
pe la rude si incercai sa mai inveti ceva pentru examenul de atestare.
In dimineata de
21 decembrie ne-am dus la Turbomecanica, la cursuri, ca de obicei dar acestea
nu s-au mai tinut. Stiam cate ceva despre Timisoara , banuiam si speram toti ca se va intampla o schimbare , doar crescusem cu tata ascultand Europa
Libera sub plapuma sa nu-l auda vecinii , auzisem de RDG , Ungaria si
Cehoslovacia dar totul parea la noi incremenit .
Colegii de la
Turbomecanica ne anunta ca s-au anulat cursurile, ei trebuie sa mearga cu totii
la miting, unde stim ce a urmat, iar noi am fost chemati de Directorul Avioane
Craiova sa ne prezentam urgent la fabrica.
Un pic confuzi si
speriati, sarim in primul tren spre Craiova unde ajungem in jur de ora 15, urmand
sa ne ducem de urgenta la fabrica, iar
odata ajuns acasa aflu de la familie despre mitingul din Bucuresti si de faptul
ca cei de la Avioane, Electroputere si
alte fabrici fusesera imbarcati direct de la servici in trenuri cu destinatia
Timisoara in seara de19 decembrie.
Era o actiune a
Garzilor Patriotice avand ca scop reprimarea revoltelor de la Timisoara de
catre muncitori, care intre timp fusesera dotati cu bate si ingramaditi fortat
in trenuri.
Se daduse ordin
sa plece 1000 de oameni la Tiimsoara. Era schimbul doi si nu aveau atatia. S-au
dus la caminul de nefamilisti si au adunat conform ordinelor.
Familia era
speriata si vecinii vorbeau in soapta despre ce se intampla, nimeni nu stia
nimic despre cei plecati , care se dusesera
normal la servici si acum nu se stia unde erau
sau ce urmau sa faca,
Un simt al
datoriei exacerbat ma face sa sar in masina si sa ma duc la fabrica, unde
gasesc o atmosfera tensionata si plina de incertitudini. Directorul col. Ing
Dumitru Geanta, directorul tehnic lt.col.ing Ion Bratu si seful de sectie cpt.
Ing Ioan Starcu (observati ca erau toti
ofiteri) ma asteapta intr-o atmosfera oncordata , iar eu parca nu inteleg inca gravitatea situatiei. Nu vazusem mitingul si nu traisem drama celor
imbarcati in trenuri spre Timisoara. Puteai citi pe fata lor ca situatia e grava rau !
Fabrica era
pazita de o companie a Securitaii, cu corp de garda si armament si tot ce trebuie penrtu paza unui astfel de
obiectiv… conform regulamentelor in vigoare atunci.
Puteau controla tot .. daca ar fi avut ordine de sus !!!
Puteau controla tot .. daca ar fi avut ordine de sus !!!
Mi se spune ca in
calitate de sef Atelier Service trebuie sa ma duc imediat la Regimentul 67 unde
sunt in dotare IAR-urile 93 (sa nu uitam ca erau avioane de atac la sol si
bombardament ) sa conduc echipa service care déjà era acolo , asigurand buna
functionare a tuturor avioanelor. Oricum
asta era job description pentru mine si asta trebuia sa fac.
Ajung repede
acolo (sunt doar 3 km) si incep sa inteleg ce se intampla …. Unitatea militara
era in alarma de cateva zile, IAR-urile 93 erau gata de decolare, iar la
capatul pistei erau doua AN – 26 cu trapele deschise, gata sa imbarce toata
logistica unei dislocari pe alt aeroport.
Se zvoneste
despre dislocare pe Caransebes sau Sibiu, oricum cat mai aproape de Timisoara
……..
Sibiul raportase
ca nu este de acord sa primeasca
IAR-urile, Gearmata adica Timisoara nici atat, ramanea Caransebesul….
Ma intalnesc cu
colegii si treptat incep sa intru in atmosfera tensionata. Incercam sa remediem
orice defectiune a vreunui avion si
astfel sa nu avem avioane indisponibile (aveam si noi targeturi).
Treptat pe pista roind de militari si cu echipa noastra ca product –support, se
lasa intunericul normal al unei zile de decembrie care acum stim ca nu a fost
una obisnuita.
E intuneric
bezna, se vede doar jarul tigarilor aprinse si sunt discutii intre niste umbre,
neputand sa vezi fata interlocutorilor.
Se comenteaza sec
– erau pilotii :
- Daca
primesc ordin sa bombardez Timisoara, o sa aterizez in Yugoslavia !!
-
Daca primesc ordin sa bombardez Timisoara anunt incendiu la bord si
catapultez !!
Si acum imi pare
rau ca nu stiu cine au fost acesti oameni, sunt doar eroii necunoscuti ale
aceleor zile de Decembrie…
Treptat incepem
sa simtim ceva si atmosfera se schimba, devine usor, usor, una de revolta ….
Trece si aceasta
noapte ciudata si vine 22 Decembrie – D day
O SA URMEZE
Ai dreptate ,dar multi neaveniti au profitat ! Familia mea a trait pe mai multe locatii ,copiii la Sibiu la Bunici in Piata Mare ,Cristina la Craiova ,eu pe 20,21 ziua la Bucuresti pe 21-spre 22 aplicam protectia nucleara la rReactorul ! la Cernavoda .La ora 10-12 stateam in gara la Cernavoda cu muncitorii din Craiova care au lucrat cu mine noaptea sa ne intoarcem acasa de Craciun ,o liniste ciudata in gara doar militienii ,garzile de la Pod ,la radio mai nimic deodata a izbucnit a fugit Ceasusescu ! in gara eram doar noi muncitorii si ceferisitii ,a venit primul tren spre Bucuresti unde era o bucurie si nu ne-a intrebat nimeni de bilete .Am ajuns in Gara de Nord unde colegii mei de munca au tinut sa lasam bagajele in gara si sa fugim in centru ,cind a inceput sa se traga am luat-o pis pis spre gara si am prins trenul spre Craiova si am ajuns noaptea ,norocul nostru a fost ca am prins un autobuz ratacit si am ajuns acasa in Craiovita deja se tragea si in Craiova ,iar cind am reusit sa vorbim la telefon la Sibiu acolo era razboi .Am prieteni ,colegi de liceu care au fost impuscati si au murit ! Despre cei care au distrus fabrica de Avioane Craiova si alti Politicieni nascuti peste noapte care si-au batut joc si isi bat joc de tot ce este valoros ......”numai de bine”
RăspundețiȘtergere